EU version

Návrat do historie železnic: Na kolejové vozidlo, přezdívané Hurvínek, lidé s nostalgií vzpomínají

Návrat do historie železnic: Na kolejové vozidlo, přezdívané Hurvínek, lidé s nostalgií vzpomínají
foto: České dráhy, Hurvínek/Návrat do historie železnic: Na kolejové vozidlo, přezdívané Hurvínek, lidé s nostalgií vzpomínají
22 / 05 / 2023

Pojďme se podívat zpět do minulosti a seznámit se s ikonickým vozem, který se po dobu více než 40 let pohyboval po železničních tratích v tehdejším Československu. Legendární železniční vůz M 131.1, často označovaný jako "splašená bedna", sloužil především na vedlejších tratích a z provozu byl vyřazen v roce 1983.

Druhá světová válka přinesla změny i v oblasti železniční dopravy a infrastruktury. V Československu byla po válce potřeba spolehlivých kolejových vozidel. Proto byla továrna Tatra Kopřivnice požádána ministerstvem dopravy, aby vyvinula a vyráběla nový standardní motorový vůz určený pro vedlejší tratě. První prototyp této nové řady vozidel, nazvaný M 131.1, byl testován po dobu dvou let. Poté byly odstraněny drobné technické problémy a zahájena sériová výroba. Vozidla této řady byla vyráběna v období 1948-1951 a 1954-1956 továrně ve Studénce. Celkem bylo vyrobeno 549 vozů M 131.1, které se staly známými pod přezdívkou Hurvínek.

Hurvínek byl vybaven dieselovým motorem Tatra T 301 s výkonem 114 kW, který se rovněž používal v automobilech Tatra 111. Prázdný vůz vážil 16,6 tuny, přičemž maximální povolená hmotnost byla stanovena na 21 tun. Vůz nabízel 48 sedadel a dosahoval maximální rychlosti 60 km/h. Původně byl zařazen do vozů třetí třídy, ale později byl přeřazen na vůz druhé třídy. Vnitřek vozu byl vybaven dřevěnými lavicemi. Hurvínek disponoval nezávislým topením na naftu, což bylo v té době poměrně úsporné, a tak často nebylo nutné topit. V zimě proto cestování v tomto voze nebylo zcela komfortní. Přesto na tyto vozy mnoho lidí s nostalgií vzpomíná.

Vozidla řady M 131.1 patřila mezi velmi spolehlivá, především díky svému chlazení vzduchem, které vyžadovalo minimální údržbu. Vozy byly vyřazené z provozu v roce 1983, ale stále mají zvláštní místo v srdcích mnoha železničních nadšenců. Je zajímavé zmínit, že jeden z vozů byl v roce 1973 převezen na Kubu, kde sloužil dalších 10 let. Hurvínek tak zanechal svou stopu nejen v Československu, ale i v jiných zemích.

Hurvínek představuje nejen významný kus železniční historie, ale také symbol nostalgie a romantiky spojené s cestováním železnicemi. Dodnes je na něho vzpomínáno s úctou a obdivem.

Tagy