foto: Městys Liteň /Tragická nehoda u Bělče
Měl to být útok na německý vojenský transport, místo toho ale partyzánská nálož smetla běžný osobní vlak. Lokomotiva skončila v potoce, strojvedoucí a topič tragicky zahynuli. Nešťastná událost u Bělče z dubna 1945 tak zůstává smutnou kapitolou v historii trati Zadní Třebaň – Lochovice.
V nedávném článku o romantické trati Litěnce, tedy trati číslo 172, která vede ze Zadní Třebáně do Lochovic, jsme se okrajově dotkli temných chvil historie, která tuto trať potkala. Konkrétně jde o partyzánský útok na vlak u Bělče na konci druhé světové války. Tedy jednu z nejtragičtější události v historii lokálky.
Psali jsme
Kdysi romantická železniční spojnice mezi Loktem a Horním Slavkovem dnes připomíná jen stín své slávy. Koleje zarůstají, mosty mizí a poslední…
Byť to jsou tragické okamžiky, je potřeba si je připomínat, proto jsme se rozhodli v tomto článku věnovat této železniční tragédii z konce druhé světové války, která si vyžádala život strojvedoucího i topiče. Městys Liteň dokonce hovoří o tragickém omylu. Zemřeli zbytečně? Pojďme si tragédii u Bělče rozebrat blíže.
Smutná událost se stala 24.4.1945 na železničním kilometru 2,4 mezi zastávkami Běleč a Zadní Třebaň. A proč se hovoří o omylu?
Pro celý kontext je velmi důležité podotknout, že tragédie byla vyústěním jiných dramatických událostí, které ji předcházely. Řeč je o bombardování berounského nádraží. Došlo k němu 21.4. 1945 a zablokovalo železniční trať přes Beroun v úseku Zdice-Praha. Tou dobou Němci už ustupovali ze svých pozic a důležitým tranzitním uzlem byla právě trať Zdice – Beroun – Praha.
Psali jsme
Stalinův sen, vězeňská noční můra. Ano, řeč je o mrtvé trati. Uprostřed nehostinné sibiřské tajgy se nacházejí pozůstatky opuštěné železnice.…
Osudná tragédie: Partyzáni čekali vojenský transport, ale přišel běžný vlak
A zde právě dochází k omylu. Partyzáni na Podbrdsku se totiž domnívali, že vojenské transporty musí z důvodu bombardování jet jedinou možnou trasou právě po dráze Hostomice – Zadní Třebáň. Jenže informace nebyly pravdivé. A omyl byl na světě. Jenže jeho cena je příliš vysoká – dva lidské životy.
Partyzáni se proto vydali k trati a nastražili nálože u Bělče. Transport se nekonal a po trati jel běžný vlak s cestujícími do práce či školy.
Exploze u Bělče změnila osudy: Lokomotiva skončila v potoce
„Došlo k výbuchu, který hodil lokomotivu z náspu dolů. Celá souprava s lidmi zůstala naštěstí na kolejích. Jen ten první vagón se převrátil. Lokomotiva s panem Klímou a panem Lhotákem po několika kotrmelcích skončila zdemolovaná dole v potoce. Jak strojvedoucí, tak topič tam bohužel zahynuli,“ popisuje dramatické okamžiky spisovatel v historickém dokumentu České televize. „Já jsem tam u toho byl, ale až později, bylo mě tenkrát sedm let. Když jsme tam přišli, lokomotiva ležela v potoce a kouřilo se z ní,“ vzpomíná na nechvalné okamžiky osudu pamětník.
„Topič Lhoták na místě zahynul pod lokomotivou. Strojvedoucí Klíma byl při nehodě těžce opařen unikající párou z kotle a po pár hodinách zemřel v nemocnici v Praze. Oba mají svůj hrob na hřbitově v Lochovicích,“ konkretizuje smutné události web Městys Liteň.
Zbytek vlaku incidentu na konci druhé svétové války dopadl lépe. První služební vůz zůstal ležet na boku ve svahu a další vozy již zůstaly stát na trati. Křížek připomínající tuto tragickou událost byl ukraden, nyní se tam na místě nachází jen betonový podstavec.