EU version

Motorák stávkoval, probral ho kopanec. Orchestrion a Šukafon na scéně

Motorák stávkoval, probral ho kopanec. Orchestrion a Šukafon na scéně
foto: ČD, public domain /Orchestrion, Šukafon
22 / 11 / 2024

Motorový vůz M152.0 patří k ikonám československé železnice. Navzdory nelichotivým přezdívkám a mnohdy kritizované konstrukci se stal neúnavným tahounem na vedlejších tratích. Pamětníci vzpomínají, jak motorák naskočil, když do něho kopl zlostný strojvedoucí.

Motorový vůz M152.0, později přeznačený na řadu 810, patří k ikonám československé železnice. Navzdory nelichotivým přezdívkám a mnohdy kritizované konstrukci se stal neúnavným tahounem na vedlejších tratích.

Po druhé světové válce dominoval vedlejším tratím motorový vůz řady M131.1, známý jako Hurvínek. Další pokus o jejich modernizaci přišel s krásně zaoblenou Singrovkou (M240.0). Přestože šlo o pohodlnější vůz, jeho provozní spolehlivost zklamala.

Ve druhé polovině šedesátých let se ministerstvo dopravy rozhodlo vytvořit novou generaci motorových vozů – dvounápravový M152.0 pro kratší tratě a čtyřnápravový M475.0 pro delší a frekventovanější linky. Zatímco druhý jmenovaný projekt zkrachoval na problémech se subdodavateli, M152.0 se stal hlavní hvězdou.

Orchestrion, Šukafon dobýval koleje

První prototyp M152.0 vyjel v roce 1973 pod označením M151.0. Typickým rysem těchto vozidel byla jednoduchost – motor i převodovka pocházely z autobusů Karosa ŠM 11. Toto „autobusové srdce“ přineslo přezdívku Autobus, ale především usnadnilo údržbu a dostupnost náhradních dílů. Výroba běžela ve dvou vlnách (1975–1978 a 1981–1984) a celkem vzniklo 678 kusů, konstatuje web iDnes.cz. 

Přestože byl původně navržen pro krátké tratě, nasazení těchto motoráků se rozšířilo na mnohem delší trasy, kde už nebyly ideálním řešením. Přezdívky jako Šukafon, Plevel nebo Skleník naznačují, jak je vnímali cestující. Na druhou stranu, jejich jednoduchost a odolnost z nich učinily nepostradatelné dříče. Nejvíce se ujala přezdívka Orchestrion. 

"To jednou jeden motorák ne a ne se rozjet. Zoufalý strojvedoucí si zlostně ulevil kopancem do elektrorozvaděče situovaného u WC. A světe div se, motorák naskočil (podobně jako se úderem spouštěl orchestrion v seriálu Chalupáři). Následně se tento neduh začal řešit místo kopem šetrnější metodou, o to podložením relé B6 dřevěným klínkem. Přezdívka Orchestrion však zůstala a patří mezi ty frekventovanější," uvádí server iDnes.cz 

Zima, mráz a technické vychytávky

Jedním z problémů M152.0 bylo vodní chlazení motoru, které při mrazivém počasí vyžadovalo speciální péči. V zimě se proto o udržování motorů starali tzv. protáčeči, kteří je pravidelně startovali. Tento systém se časem modernizoval a původní vytápěcí agregáty nahradily nové technologie, které zjednodušily zimní provoz.

"Vodní chlazení přinášelo oproti starším Hurvínkům jistá úskalí při odstavení motoráku v mrazivém počasí. V zimním období se musel podle předpisu motorový vůz po skončení jízdy chránit před mrazem odstavením do vytápěného depa. Ale to se lehce napíše, a pak se stane, že se všechna vozidla do depa nevejdou, protože ta byla přednostně užívána k údržbě a opravám. Nebo dokonce depo nikde," konstatuje web iDnes.cz

Šukafon: Nepohodlí, ale v srdcíh zůstává 

I přes své nedostatky zůstával motorák řady 810, jak byl později přeznačen, významnou součástí české železnice. Modernizace vozů, jako je přidání klimatizace či lepší vytápění, jim zajistila delší životnost. A zatímco většina cestujících ho má spojeného s nepohodlím, železniční nadšenci na něj nedají dopustit.

Motorák tak zůstává nejen symbolem minulosti československé techniky, ale i nečekaným hrdinou. Jsou k vidění mimo jiné i v muzeu. V ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka se nachází největší sbírka parních lokomotiv na našem území, z nichž některé pamatují ještě období Rakouska-Uherska. K vidění jsou také historické motoráčky, dieselové či elektrické lokomotivy, dobové osobní a nákladní vozy a mnoho dalších zajímavých exponátů ze železničního provozu.

Zdroj: ČD, iDnes.cz 

Tagy