EU version

Modavská dráha láká turisty, cyklisty i běžkaře. Znáte Teplický Semmering stoupající až do Krušných hor?

Modavská dráha láká turisty, cyklisty i běžkaře. Znáte Teplický Semmering stoupající až do Krušných hor?
foto: Facebook/Moldavská železnice/MARTIN HŘÍBAL/Modavská dráha láká turisty, cyklisty i běžkaře. Znáte Teplický Semmering stoupající až do Krušných hor?
22 / 01 / 2022

Během prozkoumávání tuzemských železničních krás nelze opomenout horskou železnici stoupající z Mostu přes Dubí až do Moldavy v Krušných horách. Jaký byl původní účel jedné z nejpůvabnějších drah v České republice?

Vlaky na populárním Teplickém Semmeringu nabízejí úchvatné výhledy a zdolávají převýšení až 500 metrů. Tunely a viadukty, klikatící se soupravy vozí cyklisty, turisty a běžkaře po prudkých stoupáních na poměrně krátkých vzdálenostech. Pro tento horský charakter převzala trať od svého rakouského sourozence přízvisko „Semmering“.

Během šedesátých let 19. století začaly vznikat plány na trať sloužící k exportu uhlí do sousedního Saska. Nedlouho poté je společnost Pražsko-duchcovská dráha přenesla do reality. V roce 1884 vyjel na Moldavu první vlak, rok poté došlo k provozu do německého Freibergu a železnice dlouhá léta vzkvétala. Až na viadukt u Mikulova stržený roku 1945, který se za rok dočkal opravy, přežila trať obě světové války, dokonce v meziválečném období rozšířila svoji působnost o osobní dopravu. Zlom nastal po druhé válce, kdy německé území obsadili Sověti a vytrhali koleje. Velká nádražní budova v Moldavě ztratila svou logistickou funkci a postupně zchátrala. Navzdory tomu láká Moldava spousty turistů. Pro svou strategickou polohu představuje ideální výchozí bod pro pěší túry, výlety na kole i běžkách.

V roce 2015 přenesla Česká pošta moldavskou železnici na příležitostnou poštovní známku v rámci edice Technické památky ČR. Za motivem pracovního vlaku s lokomotivou na nádraží v Dubí stojí Adolf Absolon a Martin Srb. Předlohou se stala fotografie z roku 1884. Vedle poštovních známek figuruje Moldavská dráha na listech obnovených Krušnohorských novin.

Tagy