EU version

„Ministerstvo dopravy nemá pro dopravní infrastrukturu neomezené množství financí”, uvedla Lenka Hamplová, náměstkyně pro řízení sekce ekonomické a infrastrukturní

„Ministerstvo dopravy nemá pro dopravní infrastrukturu neomezené množství financí”, uvedla Lenka Hamplová, náměstkyně pro řízení sekce ekonomické a infrastrukturní
foto: Lenka Hamplová / LinkedIn / Public domain/Náměstkyně Hamplová
03 / 01 / 2024

Ministerstvo dopravy má v budoucích letech v plánu potřebné digitalizace a zvýšení kapacit pro nákladní železniční dopravu.

Mezi základní pilíře dopravní strategie České republiky patři podle Lenky Hamplové, vrchní ředitelky ekonomické a infrastrukturní sekce Ministerstva dopravy, převážně dopravní politika, která je pro rozvoj dopravy v ČR velice důležitá. Z dlouhodobého hlediska se předpokládá, Česko společně se všemi regiony uspokojí požadavky pro osobní i nákladní přepravu. Zároveň bude podporovat udržitelný ekonomický vývoj a zapojí se do podpory strukturálně znevýhodněných regionů. Dalším velice důležitým faktorem v dopravní politice je také dokument Koncepce nákladní dopravy, či připravené akční plány, které se zasluhují o dosahování stanovených cílů.

Na realizaci veškerých plánů je zapotřebí velkých finanční prostředků. Těch ale není neomezené množství. Hamplová uvedla, že z celkového rozpočtu 150 miliard tvoří 32 miliard dotace z Evropské unie. „Vzhledem k tomu, že jsme v posledních letech výrazně navýšili tempo přípravy infrastrukturních staveb, tak bude v příštích letech nezbytné tuto částku lineárně navyšovat. Z toho důvodu je naším aktuálním úkolem hledat další možné zdroje financování, a to i mimo státní rozpočet a evropské fondy,“ komentovala Hamplová v rozhovoru pro Cargovák. K výstavbě dopravní infrastruktury, chtějí v co největším množství využít soukromého kapitálu v podobě PPP a úvěrů od EIB, či emisních dluhopisů.

V posledních letech zaznamenalo Ministerstvo dopravy nepřiměřené rozložení podílu v jednotlivých dopravních módech. Nákladní železniční doprava zažila mírný pokles a je to bohužel něco, co je v rozporu s dlouhodobou strategií MD. „Pro zvrácení tohoto trendu jsou důležité především investice do infrastruktury a navýšení kapacity především koridorových tratí. Dále předpokládáme zahájení projektů takzvané „prosté“ elektrizace, čímž sledujeme urychlení přechodu na elektrickou trakci,“ uvedla Hamplová. Současně probíhá podpora výstavby a rozšiřování terminálů kombinované dopravy. K krátkém časovém horizontu bohužel dojde i na častější výluky, které jsou způsobeny probíhajícími stavbami.

Velikým tématem je v posledních měsících a letech plánované vybudování vysokorychlostních tratí. Pro nákladní dopravu to bude mít pozitivní dopad, jelikož odklonění osobní dopravy ze stávající železnice na vysokorychlostní tratě umožní lepší koordinaci nákladní železniční dopravy. „Dalším přínosem bude také nutná modernizace železničních uzlů, která povede k jejich vetší propustnosti pro nákladní dopravu. V neposlední řadě budou některé úseky, jako například Podkrušnohorský tunel, využívány jak pro osobní, tak pro nákladní dopravu a tím dojede k dalšímu navýšení kapacity,“ doplnila Hamplová.

Dalším krokem je podpora silniční elektromobility, která je součástí balíčku Fit for 55. Do pár let musí být silnice a dálnice hlavní sítě TEN-T vybavena dobíjecími stanicemi s kapacitou pro nákladní vozidla. Lenka Hamplová potvrdila, že se jedná o jednu z hlavních priorit ministerstva.

 

Zdroj: časopis Cargovák

Tagy