EU version

Milionář nepřijde, dřina musí stačit, říká Prokeš o záchraně nejstrmější zubačky

Milionář nepřijde, dřina musí stačit, říká Prokeš o záchraně nejstrmější zubačky
foto: Železničář / public domain /Petr Prokeš
08 / 11 / 2024

Jizerskohorská železnice, klenot české techniky, se připravuje na nové výzvy. Petr Prokeš, muž, který má tuto trať doslova "pod nosem", už od dětství má v plánu ji posunout na novou úroveň. Co všechno nás na zubačce čeká? Jaké jsou jeho tajné plány?

Česká republika je domovem mnoha jedinečných železničních tratí, ale jedna z nich skutečně vyčnívá. Jizerskohorská železnice, která mezi Tanvaldem a Kořenovem nabízí výjimečný zážitek na jedné z posledních evropských normálněrozchodných ozubnicových drah, se stala symbolem nejen technického dědictví, ale i vytrvalé práce těch, kteří se jí věnují. Petr Prokeš, který má tuto trať doslova "pod nosem" a její historii od dětství pozorně sleduje, se letos rozhodl zaměřit na její rozvoj jako nikdy předtím. Co všechno se tedy na zubačce chystá? 

Petr Prokeš: "Zubačka má obrovský potenciál"

Petr Prokeš je s Jizerskohorskou železnicí spjatý od svého dětství. "Když jsem byl malý, brával mě táta na nádraží, kde jsme sledovali vlaky. Pro mě to byla skutečná záliba, která se v dospělosti změnila v profesi," vzpomíná. Jeho vášeň pro železnici ho přivedla k aktivnímu zapojení už v roce 1990, kdy se stal členem spolku, jenž si kladl za cíl zachránit unikátní trať. A i když v roce 1997 došlo k přerušení provozu, Prokeš věřil, že zubačka nebude ztracena navždy," uvedl v rozhovoru pro magazín Železničář. S partou jsme zahájili petici a za tři týdny nasbírali 27 tisíc podpisů. Bylo jasné, že o trať je zájem," říká s uspokojením.

Dnes, po letech tvrdé práce, se mohou těšit na pravidelný hodinový provoz a občasné nostalgické jízdy. A to i díky obnovení přeshraničního úseku z Harrachova do Polska, který se po 65 letech opět otevřel v roce 2010. "Dnes si myslím, že i ti, co kdysi chtěli provoz ukončit, uznali, že jsme měli pravdu," dodává Prokeš.

Cesta k úspěchu: Srdce, obětavost a týmová práce

Co stálo za úspěchem? "To, co tu vidíte, vzniklo díky dobrovolné práci všech členů a příznivců," říká Prokeš. Kromě nezbytné finanční a organizační práce je klíčové i to, že se do tohoto projektu zapojili lidé s vášní pro věc. "Je to těžké, protože dnešní doba není příliš nakloněná nadšencům, ale díky pevnému týmu jsme dosáhli toho, co máme dnes," říká.

Zlomit vývoj v pozitivní vyžaduje hodně úsilí. „Určitě je třeba velký kus srdce. Musíte se tomu svým způsobem obětovat, jít za tím a nenechat se znechutit prvotními neúspěchy. Nic nepřijde samo, bohatý milionář, který pomůže nápadům k realizaci, za rohem nečeká. Důležitá je dobrá příprava a tvrdá práce,“ dodal a pokračoval:  „Jsem ale strašně rád, jaký tým tu kolem zubačky vznikl a dlouhodobě funguje. Jen díky tomu jsme se dostali tak daleko,“ oceňuje Petr Prokeš.

 

 

 

 

Rekonstrukce a budoucnost Zubačky

V příštím roce, v polovině dubna, začne rekonstrukce samotné trati, která by měla být dokončena do října. I když to znamená komplikace pro provoz, trať již nutně potřebuje opravy," uvedl a pokračoval: „Na profesionální úrovni jsme začali provozovat nostalgické vlaky v loňském roce, přičemž půl roku poté přišel zákaz provozu ozubnicových lokomotiv. Museli jsme je nahradit, stejně jako v 80. letech, Elektroniky. Výluka a nesjízdnost úseku z Tanvaldu do Kořenova přes sezonu jsou pro nás další rány, ale těšíme se zároveň, až ozubnicové lokomotivy opět vyjedou bez omezení,“ vyhlíží světlou budoucnost.

Během výluky však nebudou zahálet. V současnosti dokončují opravu parní lokomotivy 312.3629, která bude vozit zvláštní vlaky mezi Kořenovem a Harrachovem. To by mělo návštěvníky potěšit, i když se na chvíli museli obejít bez pravidelných nostalgických jízd.

Plány do budoucna

Prokeš a jeho tým ale nezastavují. Plánují zubačku přeměnit na ještě větší turistickou atrakci. "Máme inspiraci v Žitavských úzkokolejkách a věříme, že náš projekt má velký potenciál," říká. S novými plány přichází i další vylepšení: "Chtěli bychom získat větší část výpravní budovy pro vstupní centrum na zubačku, rozšířit muzeum a vytvořit zázemí pro návštěvníky i pro spolkovou činnost."

A to není všechno. "Chceme vybudovat nový prostor pro naše muzeum, zaměřené na ozubnicové dráhy, a postavit halu pro unikátní švýcarský Rowanzug, který pochází ze zubačky na Jungfraujoch," dodává s nadšením.

Jizerskohorská železnice, která začala jako skvostná památka technického dědictví, se díky těmto plánům může stát ještě větším lákadlem pro turisty a nadšence do železnice z celého světa.

Jak již v červnu RAILTARGET informoval, Česká republika se chystá na rozsáhlou rekonstrukci své jediné ozubnicové trati mezi Tanvaldem a Kořenovem, která vyjde na 432 milionů korun. Zhotovitelem prací je společnost Chládek a Tintěra, Litoměřice, která začne s výrobou speciálních komponentů ještě letos. Hlavní výluka bude zahájena 15. dubna příštího roku a práce mají být dokončeny v únoru 2026. Projekt, spolufinancovaný z programu INTERREG Česko – Polsko, zvýší bezpečnost a technickou kvalitu trati, včetně obnovy ozubnice ve stanici Dolní Polubný.

Zdroj: Železničář; RAILTARGET 

Tagy