foto: Železničář / public domain /Petr Prokeš
Jizerskohorská železnice, klenot české techniky, se připravuje na nové výzvy. Petr Prokeš, muž, který má tuto trať doslova "pod nosem", už od dětství má v plánu ji posunout na novou úroveň. Co všechno nás na zubačce čeká? Jaké jsou jeho tajné plány?
Česká republika je domovem mnoha jedinečných železničních tratí, ale jedna z nich skutečně vyčnívá. Jizerskohorská železnice, která mezi Tanvaldem a Kořenovem nabízí výjimečný zážitek na jedné z posledních evropských normálněrozchodných ozubnicových drah, se stala symbolem nejen technického dědictví, ale i vytrvalé práce těch, kteří se jí věnují. Petr Prokeš, který má tuto trať doslova "pod nosem" a její historii od dětství pozorně sleduje, se letos rozhodl zaměřit na její rozvoj jako nikdy předtím. Co všechno se tedy na zubačce chystá?
Petr Prokeš: "Zubačka má obrovský potenciál"
Petr Prokeš je s Jizerskohorskou železnicí spjatý od svého dětství. "Když jsem byl malý, brával mě táta na nádraží, kde jsme sledovali vlaky. Pro mě to byla skutečná záliba, která se v dospělosti změnila v profesi," vzpomíná. Jeho vášeň pro železnici ho přivedla k aktivnímu zapojení už v roce 1990, kdy se stal členem spolku, jenž si kladl za cíl zachránit unikátní trať. A i když v roce 1997 došlo k přerušení provozu, Prokeš věřil, že zubačka nebude ztracena navždy," uvedl v rozhovoru pro magazín Železničář. S partou jsme zahájili petici a za tři týdny nasbírali 27 tisíc podpisů. Bylo jasné, že o trať je zájem," říká s uspokojením.
Psali jsme
Železniční společnost Tanvald pořádá modelový den na Zubačce. Akce proběhne 3. srpna 2024 a budou zde k vidění modely kolejišť v nejrůznějších…
Dnes, po letech tvrdé práce, se mohou těšit na pravidelný hodinový provoz a občasné nostalgické jízdy. A to i díky obnovení přeshraničního úseku z Harrachova do Polska, který se po 65 letech opět otevřel v roce 2010. "Dnes si myslím, že i ti, co kdysi chtěli provoz ukončit, uznali, že jsme měli pravdu," dodává Prokeš.
Cesta k úspěchu: Srdce, obětavost a týmová práce
Co stálo za úspěchem? "To, co tu vidíte, vzniklo díky dobrovolné práci všech členů a příznivců," říká Prokeš. Kromě nezbytné finanční a organizační práce je klíčové i to, že se do tohoto projektu zapojili lidé s vášní pro věc. "Je to těžké, protože dnešní doba není příliš nakloněná nadšencům, ale díky pevnému týmu jsme dosáhli toho, co máme dnes," říká.
Zlomit vývoj v pozitivní vyžaduje hodně úsilí. „Určitě je třeba velký kus srdce. Musíte se tomu svým způsobem obětovat, jít za tím a nenechat se znechutit prvotními neúspěchy. Nic nepřijde samo, bohatý milionář, který pomůže nápadům k realizaci, za rohem nečeká. Důležitá je dobrá příprava a tvrdá práce,“ dodal a pokračoval: „Jsem ale strašně rád, jaký tým tu kolem zubačky vznikl a dlouhodobě funguje. Jen díky tomu jsme se dostali tak daleko,“ oceňuje Petr Prokeš.
Rekonstrukce a budoucnost Zubačky
V příštím roce, v polovině dubna, začne rekonstrukce samotné trati, která by měla být dokončena do října. I když to znamená komplikace pro provoz, trať již nutně potřebuje opravy," uvedl a pokračoval: „Na profesionální úrovni jsme začali provozovat nostalgické vlaky v loňském roce, přičemž půl roku poté přišel zákaz provozu ozubnicových lokomotiv. Museli jsme je nahradit, stejně jako v 80. letech, Elektroniky. Výluka a nesjízdnost úseku z Tanvaldu do Kořenova přes sezonu jsou pro nás další rány, ale těšíme se zároveň, až ozubnicové lokomotivy opět vyjedou bez omezení,“ vyhlíží světlou budoucnost.
Během výluky však nebudou zahálet. V současnosti dokončují opravu parní lokomotivy 312.3629, která bude vozit zvláštní vlaky mezi Kořenovem a Harrachovem. To by mělo návštěvníky potěšit, i když se na chvíli museli obejít bez pravidelných nostalgických jízd.
Psali jsme
Preslávená zubačka vozí cestujúcich na Štrbské pleso už vyše 100 rokov. Obľúbená turistická atrakcia plná dynamickej histórie.
Plány do budoucna
Prokeš a jeho tým ale nezastavují. Plánují zubačku přeměnit na ještě větší turistickou atrakci. "Máme inspiraci v Žitavských úzkokolejkách a věříme, že náš projekt má velký potenciál," říká. S novými plány přichází i další vylepšení: "Chtěli bychom získat větší část výpravní budovy pro vstupní centrum na zubačku, rozšířit muzeum a vytvořit zázemí pro návštěvníky i pro spolkovou činnost."
A to není všechno. "Chceme vybudovat nový prostor pro naše muzeum, zaměřené na ozubnicové dráhy, a postavit halu pro unikátní švýcarský Rowanzug, který pochází ze zubačky na Jungfraujoch," dodává s nadšením.
Jizerskohorská železnice, která začala jako skvostná památka technického dědictví, se díky těmto plánům může stát ještě větším lákadlem pro turisty a nadšence do železnice z celého světa.
Jak již v červnu RAILTARGET informoval, Česká republika se chystá na rozsáhlou rekonstrukci své jediné ozubnicové trati mezi Tanvaldem a Kořenovem, která vyjde na 432 milionů korun. Zhotovitelem prací je společnost Chládek a Tintěra, Litoměřice, která začne s výrobou speciálních komponentů ještě letos. Hlavní výluka bude zahájena 15. dubna příštího roku a práce mají být dokončeny v únoru 2026. Projekt, spolufinancovaný z programu INTERREG Česko – Polsko, zvýší bezpečnost a technickou kvalitu trati, včetně obnovy ozubnice ve stanici Dolní Polubný.
Zdroj: Železničář; RAILTARGET