EU version

Metro D jako důvod k předčasným volbám? ANO kritizuje chaos na pražském magistrátu

Metro D jako důvod k předčasným volbám? ANO kritizuje chaos na pražském magistrátu
foto: Metroprojket Praha, Magazín Nová Praha /Vizualizace Metro D/Ondřej Prokop
18 / 02 / 2025

Stavba metra D se stala synonymem chaosu. Zakázky provází problémy s etickými kodexy, mezinárodní firmy si stěžují u ÚOHS a pražský magistrát je paralyzovaný krizí, kterou nedokáže zvládnout. Hnutí ANO proto žádá ministra vnitra o vyjasnění možností předčasných voleb, aby Praha dostala nové vedení dříve, než bude pozdě.

Na současný stav pražské dopravy a chaos v DPP reaguje hnutí ANO radikálním návrhem: požaduje rozpuštění pražského zastupitelstva a vypsání předčasných voleb. Předseda klubu ANO Patrik Nacher a šéf pražského ANO, Ondřej Prokop už v této věci oslovili ministra vnitra Víta Rakušana. Argumentují tím, že současná koalice není schopná efektivně řídit město a situace v DPP je toho důkazem.

Koalice v Praze dlouhodobě nefunguje, je paralyzována a já říkám, že se nachází v klinické smrti. Když se do této fáze dostane jakýkoli vztah, nikdy to nemá jen jednoho viníka. Problém je v tom, že jednotliví aktéři koalice už spolu vůbec nemluví.” řekl v rozhovoru pro RAILTARGET předseda pražského hnutí ANO, Ondřej Prokop.

Dopravní kolaps v Praze a problémy koalice

Podle Patrika Nachera je současná koalice rozhádaná a neakceschopná, což se podepisuje i na dopravních projektech. Místo spolupráce s vládou na klíčových legislativních změnách dochází podle něj k pravému opaku – například vyřazení městského okruhu ze seznamu strategických staveb nebo zásahy do energetické legislativy, které omezují možnosti města. Informoval o tom na tiskové konferenci ke dvěma rokům od ustanovení magistrátní koalice.

Ondřej Prokop z ANO pak jako důkaz selhání vedení města uvádí sérii problematických projektů. Vedle zpoždění metra D kritizuje také komplikace s dostavbou Nové Palmovky pro Agenturu Evropské unie pro kosmický program (EUSPA), předraženou rekonstrukci Barrandovského mostu nebo stojící opravy Libeňského mostu. Vrcholem je podle něj netransparentní výběr nového ředitele DPP, který označil za „nejméně transparentní v historii podniku“.

Divoká situace v DPP 

Dopravní podnik hlavního města Prahy se poslední měsíce zmítá v neřízeném chaosu. Po říjnové razii policie a obvinění 14 lidí z korupce se vedení podniku prakticky rozpadlo. DPP stále nemá generálního ředitele. Chybí klíčoví manažeři – posty personálního, technického i bezpečnostního ředitele zůstávají prázdné. A aby toho nebylo málo, dozorčí rada není kompletní.

Nefunkční byl dlouhé měsíce i auditní výbor, který má kontrolovat hospodaření DPP. Od srpna 2024 do ledna 2025 se vůbec nesešel. A důvod? Pražská koalice se nedokázala shodnout na třetím členovi výboru. Jak v takovém prostředí může fungovat dohled nad miliardovými zakázkami? Odpověď je prostá – nemůže.

Je to ostuda, protože koalice se prostě není schopna shodnout na třetí osobě” doplnil lídr pražského ANO, Ondřej Prokop.

Metro D jako jeden z důvodu předčasných voleb

Jedním z hlavních argumentů hnutí ANO je zpoždění a nejasnosti kolem výstavby metra D. Projekt, který měl původně odlehčit přetížené lince C a zlepšit spojení jižních částí města s centrem, čelí opakovaným odkladům a problémům ve výběrových řízeních. Nedávno Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil výběr dodavatele druhé části metra D, což projekt dále zbrzdilo.

Město a DPP tak stojí před hrozbou dalších odkladů a možného výrazného prodražení celé stavby. Každé zdržení přitom znamená obrovské finanční ztráty. Už v roce 2021 zastupitelé varovali, že roční odklad stavby může stát městský rozpočet 2 až 4 miliardy korun. Dnes je projekt opožděn minimálně o čtyři roky. Pokud se problémy nepodaří rychle vyřešit, Pražané mohou zaplatit za výstavbu metra D desítky miliard navíc.



Zdroje:  www.seznamzpravy.cz,  www.forum24.cz, www.ceskenoviny.cz

Tagy