foto: ČD / Public Domain /T.G. Masaryk
28. října si spolu s výročím vzniku samostatného Československa připomínáme i řadu státníků, v čele s prvním prezidentem Tomášem Garriguem Masarykem. Jeho triumfální návrat do Prahy po čtyřletém exilu v roce 1918 byl zajištěn právě vlakem. Ve čtvrt na dvě odpoledne dorazil vagon vezoucí Masaryka na pražské Wilsonovo nádraží, kde už netrpělivě vyhlížely davy lidí.
V době svého zvolení do funkce hlavy státu pobýval Masaryk v Americe. O týden později odplul lodí Carmania do Velké Británie spolu s dcerou Olgou. Po přeplavení do Francie pokračoval vlakem přes Itálii a Rakousko do Prahy. Jeho vlak měl 19 vagonů a dvě lokomotivy, přičemž před ním jel vlak s legionáři. Čerstvě vytyčené československé hranice překročil v pátek 20. prosince 1918, kdy ho v Horním Dvořišti přivítalo nově zvolené Revoluční národní shromáždění.
„V pravdě triumfální byl vjezd našeho prezidenta na půdu naší, jím osvobozené vlasti Československa. Ale nejen na půdě naší, jemuž také vzdávány všechny příslušné pocty, odpovídající jeho prestiži,“ psala tehdy Československá tisková kancelář o Masarykově cestě do Československa. Před příjezdem do Prahy přenocoval v Českých Budějovicích, kde uskutečnil své první veřejné vystoupení na zcela přeplněném hlavním náměstí.
Příjezd do hlavního města byl slavnostní, prezident krátce vystoupil také ve Veselí-Mezimostí, Táboře a Benešově. Po vystoupení z vlaku na Wilsonově nádraží ho vítaly davy nadšených Čechoslováků, členové rodiny a představitelé vlády, včetně premiéra Karla Kramáře. Uvítací projev zahájil spisovatel Alois Jirásek kantátou Vítězslava Nováka „Sláva Tobě, Masaryku“.
19. prosince, v 6:40 vydala ČTK zprávu s odkazem na dění v Českých Budějovicích, kam mezi tím vyrazil pražský uvítací výbor. Na hranicích u Dvořiště již stála vkusná slavobrána. „Nádraží jsou obestřena prapory veselých slovanských a dohodových barev, ověnčena chvojím, opatřena vítajícími nápisy,“ napsala mj. ČTK.
Vyzdobeno nebylo jen hraniční nádraží. „I České Budějovice jsou vyzdobeny prapory, věnci, slavobránami a odpoledne před radnicí na náměstí hraje hudba 39. pluku československého vojska národního, přišedšího z Itálie.“ Přípravy byly dotaženy do posledního detailu, uvádí České dráhy.
Psali jsme
První myšlenka na propojení Československa s Jaderským mořem vznikla už v roce 1919. Přestože tento ambiciózní projekt přitahoval pozornost,…
Významné vlaky prvorepublikové éry
Tento historický vlak nebyl jediný významný v prvorepublikové éře. Zmínit lze také repliku legionářského vlaku, kterou vděčíme Československé obci legionářské. Tento vlak putuje Českou republikou, aby přiblížil publiku slavnou legionářskou historii. Skládá se z vagonů polní pošty „těplušky“, plukovní prodejny, ubytovacího a filmového vozu, krejčovského, zdravotního, štábního a velitelského. V tehdejších podmínkách sloužil vlak jako pojízdné kasárny, přičemž těpluška sloužila jako noclehárna pro až 30 vojáků.
Legiovlak křižuje republiku a zájemci si ho mohou prohlédnout na hned jednadvaceti zastávkách. Do konce roku 2021 měl zastavit v Jihlavě, Českých Budějovicích a Plzni. Ačkoliv provozu vlaku v posledních letech nepřála pandemická situace, mluvčí Miloš Borovička očekává zahájení nového ročníku 15. března 2022.
Zdroj: CSOL.cz