EU version

Malý Štokr přežil válku i šrot. Parní peklo z Jugoslávie řve v Osoblaze

Malý Štokr přežil válku i šrot. Parní peklo z Jugoslávie řve v Osoblaze
foto: Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0/Malý štokr
26 / 05 / 2025

Kdysi vypálený kraj, který měl zmizet z mapy, dnes láká turisty i šotouše. Osoblažská úzkokolejka vrátila do hry mimo jiné i mašinu z bývalé Jugoslávie.

Osoblažsko, Osoblažský výběžek nebo také kraj loupežníka Hotzenplotze – tak trochu ospalé území, které je ze tří stran obehnáno Polskem – se nachází v severozápadní části Moravskoslezského kraje v okrese Bruntál a turistické oblasti Jeseníky. 

Osoblažsko: zapomenutý kout Česka mezi Polskem a Jeseníky

Právě tato odlehlá oblast je domovem oblíbené úzkokolejky, která láká turisty z širokého okolí. Osoblažská úzkorozchodná dráha, která je vlastníkem nádražních objektů na Osoblažské úzkokolejce, informovala v tiskové zprávě, že se svým slovenským partnerem chce dále rozvíjet turistické možnosti obou úzkokolejek a jít s dobou. 

 Turistický tahák: Osoblažská úzkokolejka opět ožívá

„Na české straně jsme pro Vás zakoupili historické vagóny, které nyní restaurujeme, chystáme tematické dětské hřiště nebo možnost moderní prohlídky podpořené 3 D virtuální technologií. Snažíme se prostě držet krok s dobou a propojit historickou úzkokolejku s moderní dobou,“ napsala společnost v tiskové zprávě s tím, že chtějí, aby se vlaky staly lákadlem i pro ty nejmenší.

Trať s rozchodem 760 mm: Stoupání, mosty i technické zajímavosti

Úzkokolejka má rozchod 760 mm a začíná klesáním až 26% k ocelovému mostu v obci Třemešná, který přechází silnici Krnov – Jindřichov a potok Mušlov. "Dále trať stoupá nejvyšším stoupáním na trati, 27‰, a překonává krátce za druhým kilometrem zlomový bod, který je pouze o jeden výškový metr níž, než stanice Třemešná ve Slezsku. Z tohoto místa už trať převážně klesá až do Osoblahy,“ uvádí web úzkokolejky v popisu této romantické a technicky zajímavé trasy.

Malý štokr: Parní rarita z Jugoslávie brázdí trať

Zajímavostí je, že na trati se mezi lokomotivami Slezských zemských drah objevuje také  „Malý štokr", který původně sloužil u Jugoslávských železnic. Poslední „štokři“ dosloužili v roce 1976. Do dnešních dnů se z této krásné řady dochovaly celkem 4 mašiny. Zbývající byly poškozeny během války a později sešrotovány.

„Jeden z nich, parní lokomotiva 1932, byl později odkoupen spolkem Club760, který později uvedl lokomotivu do provozuschopného stavu v dílnách ÖBB Knitfeld. Byla provedena generální oprava kotle, pojezdu a tendru, ale nikdy nebyla prakticky vyzkoušena v provozu. V roce 2007 probíhala jednání s představenstvem spolku Club760 o zapůjčení této lokomotivy společnosti Slezské zemské dráhy, která v současné době provozuje sezónní provoz na úzkorozchodné dráze z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy,“ popisuje web cestu lokomotivy napříč střední Evropou. 

TéÚčka a Balmky: Mašiny z Českých drah

Mezi dalšími lokomotivami, které na dráze provozují zase České dráhy, jsou například motorové lokomotivy řady 705 TU – takzvaná 'TéÚčka či vagony řady „Balm“. Ve výčtu jsou také další výletní vagony Slezských zemských drah.

 

Historie úzkokolejky Osoblažky: Od roku 1872 po generální opravu v 80. letech

A ještě takové malé historické okénko na závěr. První železnice se do této oblasti dostala v roce 1872. Za okupace v roce 1938 připadla trať Německým říšským dráhám. Motorové vozy shořely a parní lokomotivy byly značně poškozeny. Provoz byl obnoven po druhé světové válce. V letech 1986 – 88 proběhla generální oprava celé trati. „Osoblažka“ dostala nový svršek, i když s nezvykle mohutnými kolejnicemi. Díky tomu ale tato úzkokolejka dostala svoji nezaměnitelnou podobu a vydržela do dnešních dnů. Nákladní doprava byla na této trati pak zrušena 31. května 1997. 

Nutno také podotknout, že Osoblažsko to v historii nemělo nikdy lehké, již za dob Rakouska-Uherska se nacházelo na jeho periferii, nejvíce však kraj zasáhla druhá světová válka. Centrum regionu – Osoblaha bylo kompletně srovnáno se zemí. Následný odchod převážně německého obyvatelstva dílo zkázy dokonal. Ale co bylo, již není. V dnešní době se toto skoro zapomenuté území znovu probouzí a nabízí své rozmanité služby.

Kdo úzkokolejku provozuje a co plánuje do budoucna

Z údajů webu společnosti vyplývá, že provozovatelem dráhy je státní organizace Správa železnic. Jak jsme již zmínili, pravidelný provoz zajišťují České dráhy jedinou motorovou lokomotivou řady 705.9. V letní sezóně zde můžete potkat turistické vlaky Slezských zemských drah vedené parní nebo historickou motorovou lokomotivou. Od roku 2018 navíc patří nádraží a okolní budovy s pozemky obecně prospěšné společnosti Osoblažská úzkorozchodná dráha, která plánuje jejich rekonstrukci a využití v cestovním ruchu.

 

Tagy