EU version

Maltanka bez páry. Ikonický stařešina Jezevec si dává oraz

Maltanka bez páry. Ikonický stařešina Jezevec si dává oraz
foto: Wikimedia Commons / Public Domain /Maltanka, Jezevec
09 / 06 / 2025

Miniaturní vláček Maltanka, oblíbená úzkorozchodná atrakce u jezera Malta v Poznani, jezdí tradičně s ikonickou parní lokomotivou Borsuk (Jezevec), ale nejen s ní.

Miniaturní vláček Maltanka se klikatí podél jezera Malta a nabízí jednu z nejmilejších jízd v Poznani – v prachu uhlí, páře a nostalgii. Úzkorozchodná železnice Maltanka patří mezi nejznámější atrakce a aktivity v Poznani. Je zároveň jednou ze tří parkových železnic v Polsku a jednou ze dvou s rozchodem kolejí 600 mm.

Maltanka: Úzkorozchodka

Proč miniaturní? Měří 4 kilometry a rozchod má, jak již zaznělo, 600 mm.  Hlavní nádraží úzkorozchodné železnice Maltanka se nachází na pravém břehu jezera. Budova byla postavena v roce 1998 v pruském architektonickém stylu a její součástí je pokladna, čekárna a restaurace. Na trati najdete čtyři stanice: Maltanka, Ptyś, Balbinka a Zwierzyniec. Nejzajímavější z nich je Balbinka, která slouží hlavně jako místo pro míjení dvou vláčků – má totiž dvě koleje a dvě nástupiště.

 

 

Maltanka: Oblíbená turistická atrakce

Maltanka představuje  jednu z posledních úzkorozchodných železnic v Polsku, taženou parní lokomotivou „Borsuk“ (Jezevec). V provozu bývá vždy od konce dubna do konce září. Zůstává tak stále jedinečnou atrakcí pro milovníky železnice. Navíc má i praktický přesah, populární je i z jiného důvodu. Nabízí jeden z nejlepších způsobů, jak se dostat do „Nové zoo“ nebo do Malťanských lázní. Projížďka nadchne malé cestovatele i fanoušky železnic. 

Borsuk: Ikonický parní Jezevec brázdí trať Maltanky

Jak již zaznělo, po kolejích Maltanky se často prohání legendární Jezevec – parní lokomotiva Borsuk. Jde o nejstarší provozuschopnou parní lokomotivu v Polsku a jedinou úzkorozchodnou parní lokomotivu v Polsku se dvěma píšťalkami. Parní lokomotiva Borsig Bn2t  byla vyrobena v berlínských závodech Augusta Borsiga v roce 1925. Ve stejném roce zahájila provoz v Obrzycku. Po druhé světové válce byla odeslána do závodů v Chorzówě, kde sloužila až do roku 1977. Dlouhá léta pak stála jako památník. Nový život jí vdechl Klub železničních modelářů v Poznani – a od roku 1999 byla lokomotiva uvedena do provozu. Až budete v Poznani, nenechte si tenhle kousek železniční historie ujet! 

Provoz Maltanky: Letos bez parní lokomotivy? 

Na sociálních sítích jsme zaregistrovali komentáře týkající se provozu. „Byl jsem tam včera. Těšil jsem se, že se zchladím úzkokolejnou parní jízdou. Bohužel na webu oznámili, že parní lokomotiva má technické problémy, takže nevyjela,“ uvedl smutně uživatel Facebooku. „Ano, Borsuk je od loňska v opravě. Pravděpodobně se vrátí v roce 2026,“ reagoval další.

Na sociálních sítích společnosti jsme si všimli pozvánky z letošního dubna. „Sezóna na Maltance pokračuje. Fronta jezdí každý den (každou hodinu ve všední dny ta a každých 30 minut o víkendech. Od příští soboty o víkendech se budete moci svézt historickou tramvají nebo autobusem," zvou oficiálně na stránkách, ale o parní lokomotivě ani slovo. Informace jsme si ověřili přímo na stránkách společnosti.

MPK Poznań totiž informoval 18. 10. 2024 o plánované hlavní opravě a revizi kotle, která je nutná každých cca 6 let. V rámci opravy dojde k výměně a opravám klíčových komponent parního stroje — některé díly budou vyrobeny na zakázku, protože se jedná o historický unikát. Návrat do provozu se plánuje na sezónu 2025/2026. 

 

Zdroj: Cestujlevne.com , Mpk.poznan.pl, sociální sítě 

Tagy