foto: Jihomoravský kraj.cz / public domain/Stadler GTW
Jižní Morava vítá od prosince 2024 nové spoje. Klínky či Purmice, modernizované jednotky Stadler GTW, které oživí tratě mezi vinařskými kopci, dostaly jména inspirovaná místními viničními tratěmi.
Od poloviny prosince se na tratích jižní Moravy objeví modernizované jednotky Stadler GTW. Dopravce Arriva je nasadí na linky S8 (Břeclav–Mikulov–Znojmo), S52 (Zaječí–Kobylí–Hodonín) a S91 (Hodonín–Veselí nad Moravou–Vrbovce–Myjava).
Při pojmenování třinácti modernizovaných souprav Stadler 948 se dopravce inspiroval vinohrady, kolem kterých budou vlaky projíždět. Každá jednotka nese název některé z významných vinařských tratí jižní Moravy. Cestující tak mohou vyrazit na cestu vlaky pojmenovanými podle míst jako Klínky, Purmice, Liščí vrch, Nová hora, Vrbovecký Šác, Velkobílovická, Langewarte či Slunečná.
„Jsme rádi, že modernizované vlaky Stadler budou jezdit v na Znojemsku, ale také na Mikulovsku, Břeclavsku a Hodonínsku. Obyvatelé těchto částí kraje se tak dočkají pohodlných a moderně vybavených spojů, které výrazně zpříjemní jejich cestování,“ řekl hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich.

Vlaky Stadler GTW v novém kabátu
Tyto vozy, které dříve brázdily koleje v Německu, prošly důkladnou renovací, aby odpovídaly současným standardům komfortu a technologie. O proměnu jednotek Stadler GTW se postarala společnost ŠKODA PARS ze Šumperka, která každé ze souprav vdechla nový život. Modernizace přinesla především připojení k internetu s Wi-Fi, nové elektrické zásuvky, USB porty a také vylepšený interiér. Jednotky také dostaly nový barevný design, sladěný s paletou Jihomoravského kraje známý z vlaků Moravia.
Jednou z novinek je přehledný informační systém s velkoformátovým panelem, který patří mezi největší svého druhu na české železnici. Informace o trase jsou díky tomu snadno čitelné i z větší vzdálenosti. Další zajímavým prvkem jsou také automatické sčítače cestujících. Kamery nad vstupními dveřmi automaticky zaznamenávají nástupy a výstupy, což umožňuje přesnější plánování spojů. Cestující rovněž uvítají automaty na jízdenky, kde lze zakoupit lístky IDS JMK i celostátní jízdenky OneTicket.
„Soupravy budou mít s jednotkami Moravia i řadu dalších společných prvků, které se osvědčily. Před příjezdy do přestupních uzlů budou například informační panely ve vlaku zobrazovat nejen odjezdy přípojných vlaků, ale i aktuální odjezdy návazných autobusových linek předávané z KORDIS. Zároveň bude palubní počítač v kabině strojvedoucího propojen s dispečinkem KORDIS a v případě mimořádností tak strojvedoucí může dostávat přímo zprávy o čekání na přípojné autobusové linky, což usnadňuje dispečerské řízení,“ řekl ředitel společnosti KORDIS JMK Jiří Horský.
Psali jsme
Na veletrhu InnoTrans představil švýcarský výrobce Stadler novou verzi dvoupodlažní elektrické jednotky KISS, tentokrát v barvách rakouského dopravce…
Vlaky mezi vinohrady, kdy jednotky Stadler GTW budou mít své Vlakobraní ?
První zkušební jízda proběhla 29. listopadu 2024. Staronové soupravy budou nasazeny od poloviny prosince na linky Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK). Dopravce Arriva díky jejich pořízení zdvojnásobil počet těchto jednotek ve své flotile.
Vlaky Stadler GTW zrají jako víno
Modernizované jednotky Stadler GTW jsou koncipované tak, aby splňovaly potřeby všech cestujících. Nízkopodlažní konstrukce zaručuje snadný nástup nejen pro osoby s pohybovými omezeními, ale i pro rodiče s kočárky nebo cyklisty. Interiér je dostatečně prostorný, s šířkou dveří 130 cm a předsuvnými dvoukřídlými vstupy, které usnadňují nástup i výstup.
Celkově soupravy Stadler GTW nabízejí 100 míst k sezení a několik dalších pro stojící cestující. Pro cyklisty je k dispozici osm míst na kola, ale nechybí zde ani prostor pro kočárky. Komfort cesty doplňuje klimatizace a bezbariérové toalety, které jsou standardem ve všech jednotkách.

„Moderní doprava je jedním z pilířů rozvoje našeho regionu. Věříme, že nové vlaky budou nejen spolehlivým dopravním prostředkem, ale také příjemnou součástí každodenního života našich obyvatel. Vlaky jsou nízkopodlažní, bez schodů u vstupních dveří, což výrazně usnadní nástup a výstup, zejména rodičům s kočárky, cestujícím na invalidním vozíku či cyklistům. Každý vlak pojme až osm jízdních kol, dva kočárky a dva vozíky,“ uvedl krajský náměstek pro oblast dopravy Jiří Crha.
„Naše vlaky budou jezdit v lokalitách, kde se pohybuje mnoho cyklistů. Při modernizaci jsme na to mysleli a upravili jsme uspořádání sedadel tak, aby bylo možné převézt více kol i kočárků. Díky nízkopodlažnímu řešení je navíc nástup s kolem, kočárkem nebo i většími zavazadly výrazně snazší,“ doplnil generální ředitel společnosti Arriva Daniel Adamka.
Zdroje: Tisková zpráva Jihomoravksého kraj, vlakemjednoduse.cz