foto: ČD/public domain/Jídelní vůz
Rozhovor s Petrem Pospíšilem o jídelních vozech Českých drah odhaluje, jak jídlo může cestu vlakem proměnit v nezapomenutelný zážitek a výrazně zvýšit komfort cestujících.
Pro Magazín Železničář.cz poskytl rozhovor ředitel kolejového provozu společnosti JLV, který je velmi aktivní, co se týče propagace cestování vlakem. Také usiluje o stále vysoký standard stravování ve vlacích.
Jídelní vozy jsou dnes nezbytnou součástí dálkových vlaků na trasách, které trvají čtyři hodiny a více, protože zajišťují vysoký standard a komfort cestujících. S rozvojem doby a měnícími se trendy se stále více preferují bistro vozy, které nabízejí možnosti jako snídaně, obědy či svačiny. Tyto vozy přinášejí cestujícím pohodlí a péči, čímž se čas strávený na cestě stává příjemnější a rychleji ubíhá, popisuje Pospíšil.
Psali jsme
Přestavba městského nádraží v Jihlavě může začít. Stanice, která se nachází blízko centra města, projde kompletní proměnou – vzniknou nová nástupiště…
Na ekonomiku provozu nemá jídelní vůz žádný vliv, říká s tím, že se velmi těžko se stanovuje, jestli je ziskový, či nikoliv. "Těžko u jednotlivých cestujících zároveň určit, zdali by vlakem jeli tak jako tak, nebo pro ně možnost kvalitně se občerstvit během cesty byla tím rozhodujícím faktorem, proč se rozhodli pro vlak," přiznává.
Z pohledu Petra Pospíšila má tato služba přidanou hodnotu. Nabízí se zde možnost pro cestující, že si takto zpříjemní cestu. Přál by si pro cestující, aby pro ně jízda vlakem byla příjemným zážitkem. Z jeho pohledu je jídelní vůz nejenom nákladová položka, ale i velmi významný důvod proč spousta lidí cestuje vlakem. I on sám velmi rád cestuje vlakem, jak přiznává v rozhovoru.
Na cestování vlakem má rád to, že se může věnovat své práci během cesty a dát si k tomu něco dobrého k jídlu. "Ano, sám na drtivou většinu služebních cest vyrážím vlakem, například trasa mezi Prahou a Vídní je pro mě při volbě vlaku získaný jeden, jeden a půl pracovního dne navíc oproti autu," říká.
Psali jsme
Více než 247 tisíc šálků kávy, ale také pivo nebo bageta. To jsou nejoblíbenější položky, které se prodávají v minibarech Českých drah. Mezi…
Na otázku, jak jsou na tom naše jídelní vozy oproti evropským Petra Pospíšil odpověděl, že si stojí v hodnocení velmi dobře. Zmínil, že v Evropě je Rail International Catering Group, která se zabývá občerstvením ve vlaku. Myslí si také, že oproti ostatním státům jsme, co s týče těchto služeb, na špici. Naše jídelní vozy se zaměřují také na tradiční českou kuchyni. Velká spousta turistů se poprvé setkává s českými pokrmy právě na palubě vlaku. Pro cestující je mnohem pohodlnější, když je jim jídlo servírováno až na místo, kde sedí. Objednávají si prostřednictvím obsluhy, nebo přes mobilní aplikaci. Pospíšil také nastínil vize do budoucnosti, tedy možnost objednat si jídlo i s nákupem jízdenek.
Liší se svým charakterem jednotlivé linky?
Podle Pospíšila nepochybně. "Liší se typem zákazníků, nasazovaných vozů i délkou jízdy. Například do Hamburku jedeme přes šest hodin, s cestujícími, kteří jedou celou cestu, máme spoustu času si „hrát“, nabídnout jim tříchodové menu a vůbec pro každého z nich mít dost prostoru. Když se naopak podíváme na trasu mezi Prahou a Ostravou, která trvá tři hodiny, musí být servis výrazně rychlejší. Obrat cestujících je velký, je tam velký tlak na čas, abychom dokázali obsloužit všechny, kteří o to stojí," konstatuje.
Psali jsme
Kvůli instalaci a zkušebnímu provozu bude do schválení moderního vlakového zabezpečovacího systému ETCS na elektrických jednotkách 680 Pendolino…
Jak to funguje s nabídkami pokrmů na palubě vlaků?
Během roku se nabídky mění v rámci sezónního menu. Příprava těchto nabídek začíná tři měsíce před vložením do nabídky. V centru sídla společnost JLV mají výrobu pro jídelní vozy, do kterých vyrábí hlavní jídla, sendviče, saláty a jiné pokrmy. Trvanlivost všech jídel je přibližně deset dní. Nejoblíbenějším jídlem je řízek a těsně za ním je svíčková. Co se týče nabídky nápojů velkým favoritem je čepovaná Plzeň, čaj, nebo káva.
Kromě stálice v pivní nabídce čepované Plzňe, před lety do nabídky zařadili i pivní speciály, které vaří létající pivovar Chroust. "Ta cesta byla velmi dlouhá. Pozvali jsme deset minipivovarů a nakonec vybrali k jejich překvapení manžele Chroustovské. Bylo vidět, že pivo vaří srdcem, navíc nám jako jediní byli ochotni vyjít plně vstříc v našich představách. Začátky ale nebyly jednoduché. Část zákazníků jsme museli trochu přesvědčit, na druhou stranu přišli i noví – speciálně kvůli pivu z malého pivovaru," řekl s tím, že za pět let se pivní speciál pevně usadil v jejich nabídce. Zákazníci se rád nechají překvapit. Což se jim povedlo i se současným sourem, tedy kyseláčem.