foto: Ředitelství vodních cest /Přístaviště Brandýs
Brandýs nad Labem má vlastní veřejné přístaviště pro malá plavidla. U mola dlouhého 62 metrů mohou rekreační lodě bezpečně stát až dvě noci zdarma. Přístaviště s bezbariérovým přístupem a možností odběru vody i elektřiny slavnostně otevřeli ministr dopravy Martin Kupka a starosta města Petr Soukup.
Zprovozněním nového veřejného přístaviště pro malá plavidla v Brandýse nad Labem ministr dopravy Martin Kupka s ředitelem Ředitelství vodních cest ČR Lubomírem Fojtů a starostou města Brandýs nad Labem – Stará Boleslav Petrem Soukupem nedávno symbolicky zahájili plavební sezónu na Labi.
Přístaviště v Brandýse zdarma, voda a elektřina na čip
U nového mola v těsné blízkosti centra města se ode dneška mohou vodní turisté zdarma vyvázat až na dobu 48 hodin a za poplatek doplnit pitnou vodu nebo připojit loď na elektřinu. Přístaviště pojme až 12 rekreačních plavidel, uvedli zástupci v tiskové zprávě. Zprovoznění nového veřejného přístaviště pro malá plavidla v Brandýse nad Labem se zúčastnili ministr dopravy Martik Kupka a starosta města Brandýs nad Labem – Stará Boleslav Petr Soukup symbolicky zahájii plavební sézonu.
„Přístaviště v Brandýse nad Labem je dalším místem, které zpříjemní turistům cestování po našich řekách. Je důležité, že se nám daří podporovat rekreační plavbu nejen na Baťově kanále, ale také na Labi a Vltavě. Po řadě loni zprovozněných přístavišť otevřeme letos ještě veřejné přístaviště v Nymburce a Kolíně a do provozu uvedeme i čerpací stanici pro lodě v Roudnici nad Labem,“ říká ministr dopravy Martin Kupka a dodává, že dosavadní síť se rozroste o další 3 přístaviště.
Kupka: Labe a Vltava mají potenciál jako Baťův kanál
"Před začátkem sezóny dále začnou fungovat již dokončená stání pro čekání malých rekreačních plavidel na proplavení plavebními komorami v Hoříně a v Dolánkách na Vltavě. Právě teď zahajujeme stavbu dalších čekacích stání v Modřanech a v Miřejovicích. Pro Prahu pak stavíme novou servisní loď, která začne poskytovat služby nově i malým lodím letos na podzim. Konečně za měsíc zahájíme stavbu nového přístaviště pro velké osobní lodě ve Staré Boleslavi a pokud se podaří dokončit povolovací řízení tak závěrem roku začne na Vltavě výstavba nového přístavu Kamýk a přístaviště Kralupy,“ dodává.
„Pro vodní turisty je důležité, aby na řekách měli dostatek míst, kde mohou bezpečně vystoupit na břeh, přenocovat a do lodí dočerpat vodu a elektřinu. Na přístavišti v Brandýse nad Labem může u šesti plovoucích výložníků stát najednou až 12 lodí. Molo je konstruováno obdobným způsobem jako většina našich ostatních veřejných přístavišť pro malá plavidla,“ říká Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR, které je investorem a provozovatelem přístaviště, a upřesňuje: „Plovoucí pontony jsou pomocí speciálních rozpěr upevněny ke břehu tak, že se mohou pohybovat nahoru a dolů spolu s kolísáním hladiny řeky. Rozdíl hladin může v tomto místě dosahovat za největších povodní až neobvyklých 3,4 m.“
„Těší nás, že můžeme u nového mola přivítat první turisty. Řeka je důležitou součástí našeho města a návštěvníci připlouvající po vodě neměli doposud kde bezpečně vystoupit. To se nyní díky novému přístavišti změnilo. U druhého břehu nad plavební komorou ještě letos Ředitelství vodních cest vybuduje přístaviště pro osobní lodní dopravu a podmínky pro přístup do města z řeky tak budou kompletní,“ říká starosta města Petr Soukup.
Psali jsme
Na Vltavě v Hoříně se rozjíždí stavba čekacích stání pro malá plavidla. Ředitelství vodních cest chce zpříjemnit rekreační plavbu a usnadnit…
Další přístaviště se chystají v Nymburce, Kolíně i Staré Boleslavi
Plovoucí molo má délku 62 m, šířku 2,5 m a lávka zajišťuje bezbariérový přístup na břeh. K hlavnímu molu je připevněno 6 šikmých výložníků, které umožní vyvázání 12 malých plavidel maximální délky 20 m. V případě velké vody nebo mimo plavební sezonu se výložníky sklopí podél mola, aby netvořily žádnou překážku. Odběr vody a elektřiny do plavidel zajišťují tři odběrné sloupky, které se ovládají čipovou Přístavní kartou, tak jako na jiných přístavištích Ředitelství vodních cest ČR.
„Většina prací na stavbě přístaviště probíhala z vody. Provoz v přilehlém lesoparku tak ovlivnila jen minimálně. Přesto děkujeme obyvatelům za trpělivost,“ komentuje průběh stavby Roman Krupička za zhotovitele stavby firmu LABSKÁ, strojní a stavební společnost s.r.o. Realizační náklady ve výši 33,6 mil. Kč včetně DPH financoval Státní fond dopravní infrastruktury.
Zdroj: Ředitelství vodních cest ČR