foto: Wikimedia Commons / Public Domain /Benešov
Před půl stoletím zmizela romantická železniční trať do Dolních Kralovic. Musela ustoupit Želivce.
Před padesáti lety se uzavřela kapitola jedné z nejmalebnějších železničních tratí na Benešovsku, když osobní vlak naposledy projel trasou z Trhového Štěpánova do Dolních Kralovic. Dráha musela ustoupit stavbě vodní nádrže Švihov, zásobárny vody pro Prahu.
Nejromantičtější lokálka nepřežila Pražskou žízeň
Pamětníci českých železnic si jistě vzpomenou na dnes již zaniklou dráhu na Benešovsku. Letos to bylo celých 50 let od doby, kdy vyjel osobní vlak na svou poslední jízdu. Dráha zůstala podle webu IDNES.cz v provozu do jara 1974 a poslední jízda se uskutečnila v srpnu 1974. Zaniklými stanicemi této historické trasy jsou Trhový Štěpánov – Dubějovice – Sedmpány – Keblov – Borovsko – Dolní Kralovice, konstatuje dále Deník.cz. Trať však nakonec musela ustoupit zásobárně vody pro Prahu.
Historie železniční trati spadá do přelomu 19. a 20. století, kdy se zastupitelé Dolních Kralovic rozhodli, že výstavba trati zrychlí spojení s Benešovem, či dokonce i s Prahou. Koncese na provoz byla udělena v listopadu 1899 a pravidelně se trať začala provozovat 11. října 1902, vyplývá to z videa na webu IDNES.cz. „Byla to jedna z nejkrásnějších a nejromantičtějších lokálek“, uvádí v reportáži znalec kralovické dráhy. Ten dodává, že zde byl velký nákladní i osobní provoz.
Velké plány s lokálkou utnula Želivka
Reportáž dále zmiňuje, že po vzniku republiky se místo stalo velice vyhledávanou destinací pro výlety a na tamní trati jezdilo ve všední dny až šest párů vlaků, o víkendech byl počet ještě navýšen a jezdily i přímé spoje do Prahy.
Obec Dolní Kralovice měla s touto lokálkou velké plány. Plánovalo se její prodloužení až do Humpolce. Došlo již i k vyměření trati a mělo dojít k výstavbě nového viaduktu u Čertových děr. Tento projekt byl však s příchodem Druhé světové války zastaven. Osud této lokálky začal vypadat bledě s příchodem 60. let, když tehdejší vláda rozhodla o vybudování vodní nádrže pro zásobování hlavního města pitnou vodou. Objekt měl být zbudován právě v údolí Želivky, Dolní Kralovice spolu s železniční tratí tak musely projektu ustoupit.
"Dráha bojovala o život do posledních chvil před napuštěním vodního díla," uvedl server. Ale boj prohrála. Poslední manipulační jízda se uskutečnila 31. května 1975, tehdy již trať nebyla v provozu. Odstřel tamního kostela svatého Jana Křtitele přišel o pár měsíců později, 30. prosince 1975, a došlo i ke zbourání nádraží v Dolních Kralovicích.
Obec s kralovickou lokálkou pohřbila vodní nádrž
Ještě dnes jsou v areálu vodní nádrže Švihov k vidění pozůstatky staré trati, většina míst však nejsou volně dostupná, což přispívá k zachovalosti zbylých částí železnice. Začátek starých kolejí je možné vidět v Trhovém Štěpánově, kde vedou jako vlečka do zemědělského podniku. Podle reportáže IDNES.cz se původní těleso železnice brzy po snesení kolejí proměnilo v silnice III. Třídy, která dnes přesně kopíruje zaniklou železnici až do původní stanice Sedmpany (dnes Sedmpány).
Vidíme i pohled na viadukt přes Sedlický potok, který je nejmonumentálnějším prvkem pozůstalostí Kralovické dráhy. Ten však můžeme pozorovat ze silnice z Keblova do Němčic. Základy Kralovického nádraží jsou dnes však potopené v Želivce a kvůli přísnému zákazu potápění není jasné do jaké míry jsou pozůstatky zachovalé.
Zdroj: iDnes.cz; Denik.cz