foto: DPP / public domain /T3 Coupé
Říká se, že nejkrásnější pohled na svět je z koňského hřbetu. U Prahy by se však dalo říct, že je to z tramvaje. Milovníci historických i moderních kolejových vozidel si mohou vychutnat jedinečný zážitek díky vyhlídkovým a okružním jízdám. T3 Coupé je symbol luxusu i historie.
Jednou z nejzajímavějších atrakcí je luxusní přestavěná tramvaj T3 Coupé, která zaujme nejen moderním designem, ale i skleněnou střechou, barem a dokonce tanečním parketem. „Pro projekt T3 Coupé byl použit vůz T3R.P ev. č. 8497 a částečně vyřazený vůz T3M ev. č. 8038. Vůz 8497 byl kompletně odstrojen a prošel výraznými úpravami, jako bylo odstranění středního a zadního schodu, výroba nové skříně na elektrické komponenty či instalace druhé bateriové bedny. Nejnáročnějším úkolem pak bylo připevnění nově zhotovené střechy o délce zhruba 12 metrů,“ uvádí Dopravní podnik hl. m. Prahy na svých stránkách.
Nová tramvaj si zachovává poetiku 60. let a vyjadřuje tak poctu designérovi Františku Kardausovi (1908–1986), který byl autorem původní tramvaje Tatra T3. „V interiéru i exteriéru vozu se tak objevují prvky inspirované různými sériemi vozů T3, včetně jeho předchůdců z produkce smíchovské tatrovky. Exteriéru vozidla dominují prvky známé z různých sérií vozů T3,“ konstatuje web Pražskétramvaje.cz s tím, že nalézt lze zpětná zrcátka používaná v 80. letech, kapičková světla. I výřez čelního transparentu je inspirován minulostí.
Výroba této unikátní tramvaje probíhala od září 2017 do října 2018 a byla zakončena výsledkem, který nadchl nejen fanoušky dopravy, ale i milovníky designu. „O takovou tramvaj si v podstatě napsali Pražané. Protože si svého času nesmírně oblíbili vůz mazačka – oranžový pracovní vůz s plochou vzadu, takové kabrio, ve kterém chtěli také jezdit. Což ale nebylo možné, protože se jednalo o pracovní stroj, a ne o tramvaj pro přepravu cestujících,“ popisuje prvotní impuls pro ČT24 pro vznik T3 Coupé Jan Šurovský, vedoucí jednotky Historická vozidla Dopravního podniku hlavního města Prahy
TR Coupé: Cena a kapacita
Na stránkách přažského dopravního podniku jsme se také dozvěděli o ceně. Maximální obsazenost je 31 míst s tím, že cena pronájmu na hodinu včetně DPH je 7700 korun a na 90 minut pak 13. 000 korun.
„Sezení pro 31 osob je v přední půlce vozu vytvořeno z 9 ks klasických, šedě lakovaných, laminátových vajíček, v zadní části pak z 8 kusů sklopitelných lavic potažených bílou kůží, s možností aretace pomocí koženého řemínku ve sklopené poloze. Zadní plošina je pak doplněna o nerezové opěradlo,“ konstatuje dále web prazsketramvaje.cz.
T3 Coupé: Designové detaily
Vnějšek vozu je lakován perleťovou barvou, bílou a modrou. Trojice oken mezi předními a odstraněnými středními dveřmi je řešena jako lepená, bez jakékoliv otevíratelné části. Stejným způsobem je řešena trojice oken v protější levé bočnici, kdy lepené je navíc i první na stanovišti řidiče. „Návrháři neopomněli ani takové detaily, jako je mechanický znehodnocovač jízdenek, mimochodem speciálně navržených pouze pro jízdy v T3 Coupé,“ zmiňuje i web t3coupe.cz.
T3 Coupé je nejen technickou raritou, ale i důkazem, že tradice a moderní design mohou jít ruku v ruce.
Zdroje: CzechTurism; DPP; Prazsketramvaje.cz; T3coupe.cz