EU version

„Kdysi hrůza ve vlaku: WC jen za jízdy a dřevěné lavice,“ přiznává nostalgicky Čížek

„Kdysi hrůza ve vlaku: WC jen za jízdy a dřevěné lavice,“ přiznává nostalgicky Čížek
foto: Pixabay.com / free for commercial use //Toaleta vlaku, ilustrativní
28 / 08 / 2025

Cestování vlakem bývalo dobrodružství – a ne vždy příjemné. Dřevěné lavice tlačily, okna byla dokořán a na toaletu se smělo jen tehdy, když se souprava hýbala. Dnes už vlaky nabízejí jiné vymoženosti. Přesto staré motoráky lákají na drsnou romantiku minulosti.

Cestování vlakem se za poslední dekády hodně změnilo. Dnes už moderní vlaky nabízejí pohodlné anatomicky tvarované sedačky, klimatizaci a rychlost, která dříve byla nemyslitelná. Přesto stále láká nostalgie po starých motorácích, kde dřevěné lavice, otevřená okna a vůně mazutu patřily k dobrodružství každé jízdy. 

 

Cestování vlakem se proměnilo. Toalety fungují jinak 

„Dnešní moderní vlaky nabízejí pohodlí anatomicky tvarovaných sedaček, na rozdíl od těch dřevěných v našem motoráku Hurvínku. I když musím přiznat, že ani dnešní anatomické sedačky nemusí být pro každého pohodlné,“ říká Oldřich Čížek v rozhovoru pro iRozhlas.cz.

Zaznělo i téma, jak se proměnila hygiena ve vlaku. Podle slov jednatele Pardubického spolku historie železniční dopravy Oldřicha Čížka už neplatí, že je možné jít na toaletu jen tehdy, když vlak jede. Toalety v historických vozech jsou původní a u těch několika málo vozidel to tak zůstalo, připouští. „Ukazujeme tím, jaké bylo v uvozovkách strašné cestovat kdysi oproti dnešku. Moderní vlaková toaleta nabízí tu možnost, že celý systém je uzavřený a na trať, respektive mezi koleje už nic nedopadá,“ uvedl v rozhovoru.

Hygiena ve vlacích: Od dřevěných toalet po moderní systémy

Dodal ale, že ani moderní nádrž není bezedná: „Musí se vypustit a míst na vypouštění nejsou stovky, ale jen desítky v rámci České republiky, takže to někdy může být problém. Pak záleží na tom, jak to má dopravce vypočítané, aby se vozidlo dostalo na fekální kolej včas a došlo k vyprázdnění. Nádrže se pak doplní pitnou vodou. Dnes se plní výhradně pitnou vodou, aby se zamezilo šíření infekčních chorob.“

V rozhovoru také padla otázka, co dělat, když ve vlaku vypnou proud. Podle jeho slov je vše ošetřeno tak, aby se cestující vždy dostal ven. „Ven se člověk dostane pomocí SOS tlačítka, které v těchto vozidlech bývá. Určitě tam nezůstanete po zbytek života,“ směje se a dodává, že elektronika hraje nesmírně důležitou roli. Průvodčí má dnes také mnoho technologií ke kontrole jízdních dokladů.

Proměna bezpečnosti na železnici

Co se týká bezpečnosti, záleží na konstrukci vozidel. „Například nejdou otevírat okna. To znamená, že nikdo nemůže vypadnout, ani vyhodit láhev, která by mohla zranit cestující v protijedoucím vlaku,“ vysvětluje Čížek. Moderátorku to trochu znejistilo, a tak namítla, zda to není pro cestující limitující. Čížek ale připomíná, že se zvyšuje i rychlost vlaků: „Dnes vlaky jezdí 160 km/h a připravujeme se na rychlosti 200 km/h. Při takové rychlosti by bylo otevírání oken nebezpečné už jen vlivem tlaku vzduchu, který působí.“

Nutno zmínit, že i když technologie ve vlacích pokročila, staré motoráky mají také stále své kouzlo. Připomínají lidem, jak se kdysi cestovalo, a ukazují, že i v moderní dopravě má místo romantika a zážitek, který si žádný elektronický systém nedokáže úplně nahradit. 

Tagy