foto: ČD/Blatenské lokálky
Jedna kolej, která se osaměle vine lesem. Na ní několik vagónů oddaně směřuje do své další stanice. Dnes uklidňující pohled, jaká historie, legendy a pohádky se však skrývají za lokálkami v českém pohraničí.
Šumavská lokálka a její méně známá kolegyně
Na přelomu 19. a 20. století se železnice začala rozšiřovat na vedlejší trasy a dostávat se tak i do míst, které byly dříve kolejemi nepolíbené. Vyjímkou nebyla ani oblast Šumavy. Nepřímé základy pro trať tu vznikaly ještě mnohem dříve, než byla uvedena do provozu jakákoliv železnice. Již během 14. století těmito místy vedly významné obchodní stezky.
Spojovaly České země se vzdálenými městy, jako byly Benátky nebo Salzburg. Tyto trasy se souhrnně nazývaly Zlatá stezka a položily tak nepřímé základy právě pro místní lokálky. Trať tedy později postupně vznikala i v okolí těžko přístupných šumavských vrcholů. Do toho, kudy trať povede promluvil i kníže Schwarzenberg. Jeho rod v této oblasti vlastnil rozsáhlé lesní pozemky a potřeboval tak co nejvhodnější způsob pro přepravu získaných surovin.
Blatenská lokálka: Změnila region, usnadnila přepravu
O něco severněji vznikala v tomto období další trať. Neméně významná pro místní obyvatele byla Blatenská lokálka. Ta dodnes spojuje Strakonice, Blatnou a Březnici. Jak popisuje web města Bělčice, trať přinesla do oblasti zásadní změnu. Nejenže zvětšila objem obchodu a usnadnila dopravu surovin, umožnila i přísun nových řemesel. Dnes jsou Blatenské lokálky stále v provozu a jednou za čas jsou zpestřeny průjezdem historických souprav.
Psali jsme
Před půl stoletím zmizela romantická železniční trať do Dolních Kralovic. Musela ustoupit Želivce.
Tajemná odbočka i dětské pohádky
I velká část Šumavských lokálek je dodnes stále v provozu. Jejich vývoj skrze historii byl však o něco pestřejší. První, dodnes stále neúplně objasněnou záhadou z doby vzniku místní železnice je takzvaná Volarská spojka. Jedná se o zhruba 700 metrů dlouhou část dráhy, která pravděpodobně nebyla nikdy využita. Důvod jejího vzniku a její přesná historie nejsou také plně zmapovány.
Jedním z nejpravděpodobnějších důvodů byla snaha o to, aby vlaky na cestě do Německa mohly jezdit bez úvrati. Před tím, než byla konstrukce zahájena, nevzal však nikdo v potaz, že lokomotivu bude před náročným stoupáním před Kubovou hutí potřeba zásobit uhlím. To bylo možné udělat ve Volarech, před kterými však spojka odbočovala. Po její stavbě tak ležela nějakou dobu ladem. O jejím rozebrání je k dispozici malé množství dokumentů, nicméně zbytky nevyužité trati lze v šumavských lesích spatřit dodnes.
Psali jsme
Historická lokálka se konečně dočkala otevření. Po sedmi letech nečinnosti se dokončila rekonstrukce trati mezi Děčínem a Telnicí.…
Během druhé světové války nastalo pro Šumavské lokálky temné období. Pohraniční oblast Šumavy připadla Německu a vlaky byly pod správou Říšských drah. Ani po válce se však situace pro lokálky nezlepšila. Šumava byla vrácena Československu, kvůli svým hranicím se Západním Německem však byla ostře sledovaným místem.
Místní tratě se staly pro režim trnem v oku hlavně poté, co v roce 1951 projel takzvaný vlak svobody svoji cílovou stanici v Aši a úspěšně pokračoval do Západního Německa. Část místních kolejí tak byla vytrhána, aby se předešlo podobným pokusům o útěk. Šumavské hraniční pásmo se stalo téměř nepropustným. Koleje vytrhany, aby se predeslo utekum. Blatenske lokalky
Po pádu režimu se však Šumavské i Blatenské lokálky dočkaly opět lepších dnů. Nejenže je na nich zaveden běžný provoz, který je občas zpestřen i historickým vlakem. Mají ve Volarech své vlastní muzeum, a dokonce se dočkaly i pohádek z pera místních výpravčí v jejichž čele je autor Roman Kozák. V dnešních dnech tak může být výlet jihočeskými lokálkami zajímavou kombinací úchvatné přírody a záhadné historie.
Zdroj: Cestujemesumavou.cz, Seznamzpravy.cz, Idnes.cz, Zakrasnejsivimperk.cz, Cestujemesumavou.cz