EU version

Koleje, které nikam nevedou. Turistický trhák Českého středohoří chátrá vesele dál

Koleje, které nikam nevedou. Turistický trhák Českého středohoří chátrá vesele dál
foto: Juandev / CC BY-SA 3.0 / Wikimedia commons/Trať
08 / 03 / 2024

Ani po jedenácti letech od jedné z největších dopravních katastrof v České republice není rozhodnuto o osudu trati 097. Pro Ústecký region by přitom měla zásadní turistický význam.

Po jedenácti letech od katastrofálního sesuvu středohorského svahu nad Prackovicemi nad Labem je osud železniční tratě 097, vedoucí z Teplic do Lovosic, stále ve hvězdách. Dodnes není jasné, zda za ni nesla vinu stavba dálnice D8 či kamenolom. Smutný pohled na místo sesuvu a chybějící údržbu traťového tělesa naznačuje, že za jedenáct let od katastrofy se věci nepohnuly kupředu.

Trať, která sloužila k přepravě uhlí i osob, nyní chátrá, ačkoli dálnice je již dlouho v provozu. Místo toho se jen mnoho slibuje, ale málo dělá. Přesto má tato trať stále obrovský potenciál, jak ukazuje plánovaná rekonstrukce, která by mohla vytvořit novou atraktivní železniční trasu.

Trať 097 byla vybudována společností Ústecko-teplická dráha jako první úsek transverzály a sloužila jak k převozu uhlí, tak k osobní dopravě. Před sesuvem zde jezdilo 8 párů osobních vlaků. Trať vede atraktivním územím Českého středohoří.

Nyní, po jedenácti letech, se na trati jezdí v zimních měsících pouze do poslední stanice před sesuvem, tedy do Radejčína; zbytek zajišťuje náhradní autobusová doprava. V letních měsících ji nahrazuje víkendová turistická vlaková linka z Lovosic do Chotiměře, jezdící k sesuvu z druhé strany.

A jak to po sesuvu vypadá na místě? Velmi smutný pohled. Dva a půl metru trati a náspu zcela chybí. Koleje končí v náletových dřevinách, za nimiž následuje propad. Po dalších metrech začíná opět těleso dráhy, následují koleje a vybydlený strážní domek. Po jedenácti letech je zřejmé, že z drážního hlediska se neděje vůbec nic. Náhradní autobus už je zřejmě standardem, zatímco sliby nových ministrů zůstávají jen planými slovy.

Původně plánovaná rekonstrukce v roce 2021 byla odložena na roky 2025 a 2026 a nyní je odhadována na roky 2026 a 2027. Trať, která kdysi byla oblíbená a měla velký potenciál, nyní čeká na svůj osud. Plány na rekonstrukci, které by mohly vést k vytvoření nové a atraktivní železniční trasy, vzbuzují naději. Až se sem vrátí motorové jednotky Stadler RS1, mohly by na obou částech dříve celistvé trati jezdit nízkopodlažní a komfortní vlaky.

 „V kombinaci s obnovením plnohodnotného provozu, zrychlením a dobudováním několika zastávek na vhodných místech by mohla vzniknout silná transgenciální trasa Teplice – Lovosice – Litoměřice, jež by byla atraktivní pro místní v pracovní dny a o víkendech tvořila turistickou páteř,“ uvádí magazín Železničář s nadějí pozitivního výhledu do budoucna. Tímto by mohla být Ústeckému kraji poskytnuta výrazná pomoc při transformaci z těžkého průmyslového regionu na turistické centrum.

Zdroj: Železničář

Tagy