foto: ČD nostalgie / public domain /Plyšák
I když dnes dominují na tratích moderní vlaky, některé železniční ikony zůstávají v naší paměti. Jednou z nich je „Plyšák“. Tento klenot z doby poválečné výroby dodnes fascinuje nejen svou historií, ale i neobyčejným designem.
Na tratích vidíme moderní vlaky, ale i železniční ikony, které už nejsou tolik vidět a zůstávají spíše v srdcích vlakových nadšenců. Tentokrát jsme zapátrali historií a blíže jsme se podívali na legendárního „Plyšáka“, jinými slovy na vůz bývalé druhé třídy s čalouněnými sedadly a sklopnými stolky se dvěma jednonápravovými podvozky systému Ing. Rybáka.
Plyšák: Uspořádání oddílů
Osobní vůz Be (Ae) přezdívaný „Plyšák“ je pro mnohé zajímavým vozem. „Rozdíl oproti vozům třetí vozové třídy Ce (Be) je v uspořádání oddílů pro cestující a počtu vnějších oken. Oddíly vozů druhé vozové třídy jsou širší, počet fiktivních oddílů ve velkém oddílu je proto snížen na tři a vůz tak má pouze šest oddílových oken,“ konkretizuje web ČD Nostalgie.
Zajímalo nás také odkud má přezdívku Plyšák. Asi každého napadne, že to má jistou paralelu s plyšovinou. A taky že jo. Dle webu má oddíl vozu pevná čalouněná sedadla s látkovým potahem (odtud přezdívka „Plyšák“) se sklopnými opěrkami ruky a sklopnými stolky.


Psali jsme
Motorová lokomotiva „Karkulka“ se stala ikonou československé železnice. Vyráběná v 60. letech 20. století, proslula spolehlivostí a svým…
Čalouněná sedadla stojí nejen za přezdívkou
Právě čalouněná sedadla přispěla k tomu, že v roce 1956 došlo ke změně na první třídu. „Po zrušení vozů první třídy v osobních vlacích v roce 1963 se všechny osobní vozy s podvozky systému Rybák staly vozy druhé třídy,“ dodává web.
Celkem bylo vyrobeno 90 těchto vozů. U poválečných vozů došlo k drobným konstrukčním změnám, což umožnilo zvýšení konstrukční rychlosti z 90 na 100 km/h. Jiný typ nárazníků byl zároveň příčinou prodloužení délky vozu přes nárazníky z 15 650 mm na 15 730 mm.
Psali jsme
Pokud toužíte po netradičním zážitku, vydejte se na jih naší domoviny, kde najdete nejkratší železniční trať světa. Na pouhých 105 metrech…
Výroba probíhala v letech 1940-41 a 1948-1949 a za výrobce lze označit Ringhofferovy závody. Co se týká kapacity, tak vůz měl 47 míst k sezení a maximální rychlost dosahovala 90/100 km v hodině.
Zdroj: ČD Nostalgie; RAILTARGET