EU version

Když vějíře nestačí. Klimatizace ve vlacích jede na maximum, teplotní rozdíl maximálně 8 stupňů

Když vějíře nestačí. Klimatizace ve vlacích jede na maximum, teplotní rozdíl maximálně 8 stupňů
foto: Železničář/public domain/klimatizace
06 / 08 / 2024

Jak teploty rok od roku rostou, horko ve veřejné dopravě se často stává nesnesitelným. Nové klimatizované vozy přinesou příjemný chládek a zpříjemní letní cestování. Doporučení zdravotníků je, že by teplotní rozdíl měl být nejvíce 8 stupňů.

V České republice je klimatizace součástí všech moderních vlaků na trati. Náměstek generálního ředitele pro servis a místopředseda představenstva Českých drah Michal Kraus uvedl v Magazínu Železničář, že více než polovina všech vozidel, jimiž cestují naši zákazníci jsou vybavena klmatizací.

"Díky tomu, že jsou takto vybavené soupravy nasazovány na nejfrekventovanějších linkách, například na příměstských spojích v okolí Prahy, Brna nebo Ostravy, ale také na páteřních tratích v dalších krajích, cestuje v současné době drtivá většina našich zákazníků v klimatizovaných vlacích,“ uvedl. Podle něj toto přispěje ke komfortu cestujících zejména v letním období. To pro klimatizační jednotu znamená zkoušku provozuschopnosti a funkčnosti jednotky.  

Co se týče údržby a prohlídek před letní sezonou, tak té je věnována velká pozornost. Zejména se zaměřuje na kontrolu chladícího okruhu, který by měl být neporušený. Zkouší se také jeho funkčnost a stav a množství chladícího média. Tyto kontroly však nedokáží zajistit fungování klimatizace a jejího okruhu během letního vytížení. V tomto období dochází nejčastěji k poruchám z důvodu přetížení a přehřátí klimatizační jednotky.  

Vlaky mají nastavení od výrobců, že teplota uvnitř vlaků je okolo 22 stupňů celsia s tolerancí +/- 2 stupně. Ve vlacích je systém, který pak na základě teploty snižuje teplotu na požadovanou hodnotu. Doporučení zdravotníků je, že by teplotní rozdíl měl být nejvíce 8 stupňů. Například pokud je venku 35 stupňů, tak je klimatizace nastavena na přibližně 27 stupňů. Provoz klimatizačních jednotek v letním období je velmi obtížný, z důvodu, že jsou velmi zatížené.

Na některých místech u elektrifikovaných tratích tyto klimatizační jednotky komplikují provoz z důvodu napájení vlaků pomocí trolejí a ty pak musí být vypnuty, když je zapnutá klimatizační jednotka. Proto často dochází k odstavení těchto klimatizačních jednotek. Dále je klimatizace vypnuta třeba i při výměně lokomotivy a po obnovení napojení je chlazení zase v provozu. Během jízdy však nikdo z cestujících nepocítí žádné změny či výkyvy teplot s výjimkou míst, kde jsou plánované výluky a jsou tak odpojeny od trakční sítě.  

Aktuálně je každý vůz vybaven klimatizací. Většina vozů má klimatizaci zabudovanou pod podlahou, u motorových a elektrických jednotek je jednotka zabudována na střeše vozu. Jednotlivá čidla pro řízení chlazení jsou uloženy v jednotlivých oddílech pro cestující. K neuvěření je fakt, že tyto jednotky váží jednu až dvě tuny. V případě výskytu větší závady klimatizační jednotky je zapotřebí portálový jeřáb, který musí celou jednotku vyjmout a nahradit novou. Výměna zařízení trvá v rozmezí šest až osm hodin.  

Klimatizace je složena z výparníků, kompresoru, kondenzátoru, vysokotlakého spínače a expanzního ventilu. Důležité jsou také rozvody cirkulace vzduchu je napůl z venku a napůl z ventilátoru. Klimatizaci pak jde cítit u podlahy, pod okny nebo ve stropní části vlaku.  

Zdroj: Železničář

Tagy