foto: Dopravní podnik / Public Domain/Dopravní podnik Praha a.s.
Výběr nového generálního ředitele Dopravního podniku Praha (DPP) je na spadnutí. Na post se přihlásilo 41 uchazečů, ale veřejnost upírá zrak zejména na několik klíčových jmen.
Krize DPP a výběrko nového šéfa
Pražský Dopravní podnik (DPP), gigant spravující miliardové rozpočty a každodenní dopravu stovek tisíc obyvatel, se už roky zmítá ve víru skandálů, korupčních kauz a neprůhledných zakázek, které výrazně oslabily jeho důvěryhodnost. Kauzy jako Dozimetr, nejasné tendry či problematické projekty typu Opercard přivedly DPP na hranici krize.
Posledním otřesem byl konec října, kdy dozorčí rada odvolala generálního ředitele Petra Witowského v reakci na policejní zásah a nová obvinění v kauze Dozimetr. Ačkoliv Witowski nebyl obviněn, rada jej odvolala a následně vypsala výběrové řízení na nového šéfa.
Nyní, po skončení lhůty pro přihlášení na post generálního ředitele se na veřejnost dostala první jména zájemců, mezi nimiž najdeme jak ostřílené manažery, tak i politicky exponované zájemce. O místo usiluje celkem 41 uchazečů, přičemž ženy mezi nimi bohužel chybí.
Psali jsme
Kauza Dozimetr se i nadále hýbe kupředu. Do hledáčku policie se vrátil developer Serge Borenstein, kvůli plánované rekonstrukci stanice metra…
Favorité v závodě o klíčovou pozici ředitele DPP
Asi nejvýraznějším politickým jménem je bývalý primátor Pavel Bém, jehož kandidatura se stala velkým překvapením. Bémovo jméno neodmyslitelně evokuje éru problémových projektů, jako byl Opencard, a období kontroverzních rozhodnutí spojených s podnikatelem Romanem Janouškem. Přesto nelze přehlédnout jeho rozsáhlé zkušenosti s řízením města a realizací dopravních projektů. Zůstává však otázkou, zda by jeho nominace získala podporu současné městské koalice, která se vůči jeho politickému stylu v minulosti ostře vymezovala.
Mezi hlavní adepty se podle informací MF DNES řadí například Tomáš Jílek, současný šéf společnosti Technologie hlavního města Prahy. Jeho dlouholeté zkušenosti s řízením veřejných organizací mu přinášejí výhodu, přesto však čelí kritice kvůli nedokončenému vysokoškolskému vzdělání. Sám Jílek argumentuje svou manažerskou praxí: „Mám nadstandardní zkušenosti s veřejnou sférou. Dávám to na zváženou, jestli moje praxe nepřevyšuje vzdělání,“ uvedl Jílek pro server iDnes.cz. Právě otázka odbornosti se tak může stát jedním z klíčových faktorů při hodnocení jeho kandidatury.
Psali jsme
Člen dozorčí rady pražského Dopravního podniku a zároveň policejní agent v kauze Dozimetr. I tak můžeme nazvat Michala Zdeňka, který v kauze…
Téma odborného vzdělání se stává zásadním i z pohledu dalšího kandidáta, Michala Štěpána (Piráti), bývalého člena dozorčí rady DPP. Štěpán dlouhodobě upozorňuje na nedostatek odbornosti na klíčových pozicích podniku. „Vysokoškolské vzdělání v oblasti dopravy a investic mají nyní pouze dva lidé v dozorčí radě,“ sdělil Štěpán pro iDnes.cz, čímž znovu otevřel otázku kvalifikace vedení podniku.
Na seznamu uchazečů figuruje také Michal Zděnek, rovněž bývalý člen dozorčí rady DPP, který získal reputaci díky své roli při odhalení korupční kauzy Dozimetr, což mu přineslo pověst bojovníka proti neprůhledným praktikám. Zděnek by ve výběrovém řízení mohl těžit právě ze svého transparentního přístupu, což je přesně to, co DPP v současné době potřebuje.
Ze seznamu uchazečů lze zmínit například i Radomíra Lašáka, někdejšího prezidenta Českých aerolinií. Šance všech uchazečů však bude významně ovlivněna nejen odbornými předpoklady, ale také schopností získat podporu v rozdělené politické koalici. To otevírá prostor pro další diskusi o tom, jakou roli budou hrát politické tlaky v rozhodování o budoucím vedení DPP.
Psali jsme
Od stanice Olbrachtova do stanice Nové Dvory je nově rozhodnuto o vítězi veřejné zakázky.
Politické tlaky a otázka nezávislosti budoucího šéfa DPP
Proces výběru šéfa DPP komplikuje i politická dynamika v pražské koalici. Podle informací portálu iDnes.cz má koalice stran Spolu, Pirátů a STAN právo veta, což znamená, že každé rozhodnutí musí být konsenzuální. Tato situace může snadno vést k patu, kdy žádný z kandidátů nezíská podporu všech stran.
Kdo rozhodne budoucnosti DPP?
O novém generálním řediteli Dopravního podniku Praha rozhodne pětičlenná výběrová komise, která zahrnuje tři koaliční politiky a dva zástupce podniku. Předsedá jí náměstek primátora a předseda dozorčí rady Zdeněk Hřib (Piráti), spolu s ním jsou členy komise radní pro finance a člen dozorčí rady Zdeněk Kovářík (ODS) a člen dozorčí rady Tomáš Homola (STAN).
Přesto zůstává otázkou, zda komise nalezne ideálního kandidáta, nebo zda se proces výběru protáhne kvůli politickým rozporům. Deník iDnes.cz v této souvislosti explicitně zmiňuje Jiřího Koláře, ředitele Drážního úřadu, jako možného krizového manažera v případě, že výběrové řízení ztroskotá. Kolář však popřel, že by byl mezi přihlášenými uchazeči, a uvedl, že o výběrovém řízení nic neví.
Volba generálního ředitele bude mít zásadní dopad na budoucí směřování DPP. Klíčové otázky zahrnují nejen efektivní řízení financí, ale také implementaci inovací a nových ekologických řešení v městské dopravě. Nicméně nelze opomenout, že kauzy jako Dozimetr nebo Opencard stále vrhají stín na pověst DPP a připomínají, jak důležité je obnovit důvěru veřejnosti. Pokud se nový ředitel nezaměří na zásadní reformy a transparentní vedení, existuje riziko, že podnik zůstane i nadále symbolem problémů, kterých by se měl dávno zbavit.
Zdroje: www.idnes.cz, prazsky.denik.cz, www.seznamzpravy.cz, www.idnes.cz, www.railtarget.cz, www.dpp.cz