EU version

Kartelová dohoda bývalého manažera ČD? Ve hře jsou miliardové pokuty

Kartelová dohoda bývalého manažera ČD? Ve hře jsou miliardové pokuty
foto: Archives/Kartelová dohoda bývalého manažera ČD? Ve hře jsou miliardové pokuty
10 / 06 / 2022

Po šestiletém vyšetřování obvinila Evropská komise českého národního dopravce České dráhy a rakouské národního dopravce ÖBB z tajné dohody, která měla poškodit dalšího osobního dopravce, soukromou společnost RegioJet. Podle Evropské komise došlo touto dohodou k narušení pravidel hospodářské soutěže na trhu železniční dopravy.

Co se vlastně stalo? Evropská komise ve výsledcích šetření uvedla, že od roku 2012 do roku 2016 mělo ze strany Českých drah a ÖBB dojít k dohodě, jejíž cílem bylo zabránit společnosti RegioJet v expanzi na železničním spojení mezi Prahou a Vídní. Důvodem sporu byl nákup ojetých osobních železničních vozů.

RegioJet nakupoval od rakouských drah ojeté osobní železniční vozy, které následně používal pro osobní přepravu. V září 2011 koupila společnost známého podnikatele Jančury prvních 100 vozů, se kterými začala společnost nabízet přepravní služby na železnici a defacto konkurovala právě Českým drahám. Ve hře bylo dalších 200 vagonů, o které měl Regiojet zájem, ty však ale od rakouského dopravce koupily České dráhy, které RegioJet přeplatily. Podle Jančury šlo tehdy o cenu nevýhodnou, protože se k finální ceně musí připočítat i náklady na rekonstrukci vozů.

Kdo je za tuto situaci zodpovědný v manažerské rovině? Evropská komise se ve svém vyšetřování opírala mimo jiné o elektronickou korespondenci mezi Radkem Dvořákem, který tehdy u národního dopravce zastával post místopředsedy představenstva a byl odpovědný za sekci osobní dopravy a Silvií Kaupa, manažerkou rakouských drah. Dvořák tehdy ÖBB nabídl, aby vyřadila Radima Jančuru a jeho společnost RegioJet ze soutěže na lůžkové vozy. Jančura tehdy nabízel 80 tisíc eur za vůz. Tato částka však byla o 20 tisíc eur vyšší než nabídka dalšího zájemce, slovenské společnosti WGS. Radek Dvořák v důsledku této kauzy rezignoval v roce 2020 na všechny posty v mateřské společnosti ČD a přešel do dceřiné společnosti ČD Cargo. Zde zastával post člena představenstva zodpovědného za obchod. Na tento post rezignoval před necelým měsícem a z národního dopravce tedy finálně odešel.

Český národní dopravce popírá, že by se mělo o jednat o kartelovou dohodu. Sdělení Evropské komise má navíc zatím charakter výhrad, ČD budou nyní dokument právně analyzovat. Teprve poté přijmou stanovisko.

Evropskou komisi lze přirovnat k antimonopolnímu úřadu. ČD a ÖBB nyní reálně hrozí, že jim bude udělena pokuta ve výši jejich 10 % celosvětového obratu. Pro ČD by v tomto případě pokuta dosahovala téměř 38 miliard, rakouské dráhy by musely zaplatit přibližně 172 miliard korun.

„V rámci zdravé hospodářské soutěže mají evropští občané prospěch z kvalitních a cenově dostupných služeb v osobní železniční dopravě. Atraktivní služby železniční osobní dopravy rovněž podněcují cestující k tomu, aby přešli ze silniční na železniční dopravu, což je zásadní pro dosažení cílů Zelené dohody pro Evropu,“ uvedla místopředsedkyně komise odpovědná za politiku hospodářské soutěže Margrethe Vestagerová v článku Idnes.cz.

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace