EU version

„Jízdní doby jako ve 30. letech!“ RegioJet a Škoda tahají trumf: BEDMU

„Jízdní doby jako ve 30. letech!“ RegioJet a Škoda tahají trumf: BEDMU
foto: RAILTARGET/Radim Jančura (RegioJet) a Petr Novotný (Škoda Group) představují BEDMU
17 / 09 / 2025

Od prosince 2029 vyjedou na severovýchodě Čech nové vlaky BEDMU. Hybridní jednotky kombinují bateriový pohon, trakční vedení a dieselový agregát. Kontrakt v hodnotě přes 9 miliard korun představily společnosti Škoda Group a RegioJet.

Výsledkem kontraktu bude dodávka 34 hybridních vlakových jednotek BEDMU – 18 dvouvozových a 16 třívozových. Podle zástupců obou společností se jedná o ideální řešení pro tratě, které dosud nejsou elektrifikovány. Jednotky lze navíc snadno přestavět na elektrické (EMU) či bateriové (BEMU). 

Nové jednotky BEDMU / RegioJet

Zakázka za 9 miliard: Škoda a RegioJet spojují síly

„Tento kontrakt pro nás představuje významný krok kupředu při zavádění nejmodernějších technologií na českou železnici. Nové jednotky BEDMU kombinují komfort s udržitelností a efektivním provozem,“ uvedl Petr Novotný, CEO Škoda Group na tiskové konferenci, na které byl RAILTARGET osobně přítomen. Podle něj jde o největší zakázku, kterou Škoda uzavřela s privátním operátorem v Česku, a zároveň o třetí kontrakt pro soukromé dopravce během posledních dvou let. Novotný dodal, že očekávají 80% podíl českých dodavatelů, podobně jako u předchozích zakázek. 

Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet, zdůraznil přínos jednotek pro cestující. „Díky novým vlakům a modernizaci tratí nabídneme rychlejší spojení,“ uvedl. V praxi to znamená zkrácení jízdních dob například na trase Praha–Turnov z 1:50 na 1:15 a Pardubice–Liberec z 2:50 na 2:25. Uvedl také, že chybějící elektrifikace na severovýchodě Čech znemožnila nasazení elektrických jednotek, které původně poptávalo Ministerstvo dopravy. Společnosti RegioJet a Škoda proto přišly s dočasným řešením v podobě BEDMU. 

BEDMU mají uspořit až 19 000 tun CO₂ ročně

Vlaky BEDMU 27Ev vycházejí z osvědčené platformy Panter, konkrétně z její bateriové verze. Trakční motory jsou napájeny z baterií, trakčního vedení a dieselového agregátu, který slouží pro delší dojezd a průběžné dobíjení. Díky tomu dochází k výraznému snížení emisí CO₂ – odhadem až 19 000 tun ročně. Dieselový powerpack funguje zároveň jako pojistka pro případ mimořádných situací. Nové jednotky lze po elektrifikaci tratí upravit na čistě bateriové nebo elektrické, což otevírá cestu k bezemisní železniční dopravě. 

Jiří Schmidt, ředitel strategie RegioJetu, upozornil, že moderní vlaky samy o sobě nestačí: „Poslední velké změny železniční infrastruktury na severovýchodě Čech se udály na přelomu 19. a 20. století. Chybí zde elektrifikace a jízdní doby odpovídají 30. letům minulého století,“ uvedl Schmidt. Upozornil také, že projekt je „injekcí do regionu, který dlouho žádnou podporu nedostal“. Nové vlaky a modernizovaná infrastruktura mají významný dopad na mobilitu obyvatel, ekonomiku a dostupnost pracovních a vzdělávacích příležitostí. 

Jiří Schmidt představuje BEDMU

Klimatizace, Wi-Fi a rychlost až 160 km/h

Vlaky BEDMU budou nasazeny na linkách R14A Pardubice–Liberec, R14B Liberec–Ústí nad Labem, R21 Praha–Tanvald, R22 Kolín–Rumburk a R24 Praha–Rumburk. Součástí vozidel budou business class s 10 až 16 sedadly, klimatizace, Wi-Fi, zásuvky pro dobíjení elektroniky, prostor pro kočárky, kola i vozíky a bezbariérové toalety. Bezpečnost zajistí vnitřní i vnější kamerový systém. 

Jednotky budou dvousystémové (3 kV DC a 25 kV AC), což jim umožní provoz na různých typech tratí. Maximální rychlost je 160 km/h (120 km/h v bateriovém režimu), výkon 1 620 kW (1 340 kW v bateriovém režimu) a kapacita až 197 cestujících v třívozové verzi. Součástí výbavy je také evropský vlakový zabezpečovač ETCS

BEDMU: Dočasné ale ekologičtější řešení

Tomáš Ignačák, předseda představenstva Škoda Group, uvedl, že většina tratí na severovýchodě Čech má být elektrizována až v letech 2031–2034. Nasazení hybridních jednotek BEDMU je proto sice dočasným, ale významným krokem směrem k ekologičtější, rychlejší a komfortnější železniční dopravě v regionu.

Celý projekt potvrzuje rostoucí trend spolupráce mezi privátními dopravci a domácími výrobci. Škoda Group po letech dodávek především do státního sektoru ukazuje, že její technologie jsou konkurenceschopné i na otevřeném trhu. 

Interiér vlaků BEDMU / RegioJet

Tagy