EU version

Ivan Bednárik: České dráhy pořizují nové vozy, modernizují svůj vozový park a připravují se na interní změny organizační struktury

Ivan Bednárik: České dráhy pořizují nové vozy, modernizují svůj vozový park a připravují se na interní změny organizační struktury
foto: ČD/ČD
24 / 06 / 2021

České dráhy plánují další modernizaci svého vozového parku. Kromě nákupu nových vozů dále vybavují své stávající vozy wi-fi připojením, aby byl komfort cestujících maximální. Od 1.7. bude platit nová organizační struktura, která přinese řadu změn. Interní systém ČD by měl být výrazně jednodušší a nemělo by v něm docházet ke kumulaci různých funkcí. Státní dopravce se také zaměřuje na efektivitu svých prodejních míst a chystá i zvýhodněné jízdenky na léto.

České dráhy modernizovaly svůj vozový park. „Koupili jsme 22 krátkých motorových vlaků Stadler z Německa. Máme dohodnutý zkušební provoz, takže v brzké době by měly být k vidění na regionálních tratích například v Ústeckém kraji, kde podstatně zvýší komfort cestování,“ uvedl předseda představenstva ČD Ivan Bednárik v médiích.

České dráhy chtějí koupit i 50 nových vagonů od společnosti Škoda Transportation a Siemens, které jsou novou generací vozůl Railjet. Vagony budou provozovány pod názvem InterJet a měly by být schopny jet i rychlostí 200 km/hod. Mezi lety 2022-2023 by ČD měly svůj vozový park rozšířit o 120 dieslových vlaků určených pro regionální linky. Tyto vlaky státnímu přepravci dodává polská společnost Pesa.

Cestující jsou také stále náročnějšími zákazníky, a tak se České dráhy musí popasovat i s wi-fi připojením ve svých vlacích. Například v Praze a Středočeském kraji jsou od začátku roku wi-fi připojením vybavovány linky CityElefant. České dráhy tak stále rozšiřují počet vozů, ve kterých je cestujícím wi-fi k dispozici. Momentálně se jedná asi o tisíc vozů, které obsluhují téměř 1300 dálkových i regionálních spojů denně. Všechny nové vlaky jsou již dodávány včetně wi-fi připojení.

Národní přepravce si prošel náročným období pandemie, které nebylo jednoduché ani pro jeho zaměstnance. Například průvodčí museli po cestujících vyžadovat dodržování určitých pravidel a mnohdy tak docházelo k nepříjemným situacím. Zaměstnanci ČD ale mohli v případě potřeby navštívit i psychologa a své problém konzultovat.

České dráhy také pod vedením Ivana Bednárika prochází celkovým zjednodušením své organizační struktury. Řada pracovních pozic je totiž u národního přepravce sdílená. „Mým cílem je, aby každý přesně věděl, co má dělat, a ne abychom měli ve firmě univerzální vojáky. Vyzní to zvláštně a sebekriticky, ale my vlastně neumíme říci, jestli máme sto nebo 160 ajťáků,“ uvedl v českých médiích Bednárik. Nic neříkající pojmy jako systémový specialista by podle Bednárika měly být nahrazeny konkrétním názvem pracovní pozice tak, aby bylo jasné, co dotyčný skutečně dělá. Mělo by být také zastaveno kumulování funkcí. Od 1.7. začne také platit nová organizační struktura ČD, a tak bude jasné, kolik zaměstnanců celkem ČD potřebují.

České dráhy se zaměřují i na efektivitu svého zákaznického servisu například na pokladnách a hledají pro ně přidanou hodnotu. Dané prodejní místo si na sebe zkrátka musí vydělat.  Proto zvažují ČD například kombinaci prodejního místa s krajským informačním centrem. Pokladny jsou podle šéfa ČD stále potřeba. Někteří soukromí dopravci je ale nahradili automaty. Otázkou, je, zda jsou automaty připraveny na možné situace a zda mají například i jazykové mutace.

České dráhy se zároveň dostávají z krize způsobené celosvětovou pandemií Covid-19. Spoje se začínají znovu naplňovat. V porovnání s běžným stavem teď jezdí vlaky asi 65-70 % cestujících. Nejvíce chybí cestujících v Railjet na lince Praha-Vídeň-Štýrský Hradec. Jde zhruba o 400 cestujících denně. Jedná se především o turisty. Zdražovat se však České dráhy nechystají. Budou pouze navyšovat ceny o inflaci, jako každý rok.

Stále častěji se také mluví o tom, že ani ve vlacích nebude nutné mít personál. Týká se to však především budoucích vysokorychlostních tratí, kde bude obecně zapotřebí mnohem méně personálu. Z pohledu Ivana Bednárika je to velmi rozporuplné téma, doslova evoluce. „V krizových situacích potřebujete mít na palubě člověka, který ví, co má dělat,“ dodává šéf Českých drah Bednárik. Zkoušky na průvodčí navíc vůbec nejsou jednoduché, tuto práci nemůže vykonávat každý a rozhodně se nejedná jen o kontrolu jízdenek.

A co chystají České dráhy na prázdninové letní období? České dráhy chystají na léto jednodenní síťovou jízdenku, která bude platit až pro pět osob. Ta bude mít svou národní i regionální verzi. Dříve bylo možné tuto speciální výhodnou jízdenku koupit jen na víkendy, přes prázdniny bude možné ji zakoupit každý den.

Tagy