EU version

Hromada železa a mrazivý relikt poválečné doby: Vrak trolejbusu chátrá na Kokořínsku

Hromada železa a mrazivý relikt poválečné doby: Vrak trolejbusu chátrá na Kokořínsku
foto: Seznam autobusů / public domain /vrak trolejbusu na Kokořínsku
29 / 04 / 2025

Na Kokořínsku zůstává vrak trolejbusu Tatra 400. Tato rezavá hromada železa už dávno ztratila svou slávu. Zbytek je jen torzo, které zůstalo na poli, zapomenuté a zničené.

V hledáčku naší pozornosti se nyní ocitl poslední vrak trolejbusu Tatra 400, jenž je zástupcem pražské trolejbusové sítě z 40. let. Jeho příběh je spojený s poválečným rozvojem městské hromadné dopravy a postupným zánikem trolejbusů.

Poslední trolejbusový vrak na Kokořínsku: Historie a osud Tatry 400

V 60. letech se naplno rozběhla likvidace pražské trolejbusové sítě, v té době byly odstavovány i nepotřebné trolejbusy. Některé vozy byly sešrotovány, ostatní našly uplatnění třeba v podobě seníků, skladů a tak podobně. Ale takový vrak, v pravém slova smyslu, takový, který se nachází na poli či v lese a jeho majitel neměl nikdy v plánu ho opravit, zůstává jediný. „Jde konkrétně o trolejbus Tatra 400 ev. č. 328 (resp. po přečíslování 9328), který se nachází na poli na Kokořínsku,“ konstatuje autor na webu dopravak.cz.

Trolejbus Tatra 400: Technická rarita a historie jeho výroby

Tento vůz patří mezi nejstarší vyrobené trolejbusy uvedeného typu. Po druhé světové válce bylo pražským DP v dubnu 1947 objednáno vyrobení prvních 35 trolejbusů Tatra 400, z nichž však bylo v roce 1948 dodáno nakonec jen 20 kusů. Různě se prý s objednávkami žonglovalo, a tak docházelo k úpravám plánů a posunům v dodávkách. Takže první trolejbusy Tatra 400 začaly po Praze jezdit už v roce 1948. Tehdy se jim říkalo "sletový", protože hlavním cílem bylo zajistit dopravu na první poválečný všesokolský slet v červnu 1948.

A teď pojďme trochu k technikáliím. Tatra 400 byla na konci 40. a v 50. letech asi netypičtějším pražským trolejbusem. Vyráběla se mezi lety 1948 a 1954 v celkem třech sériích. „Podvozky vycházející z nákladního nezmara T111 dodávala kopřivnická Tatra, elektrická výzbroj pocházela z ČKD Praha a v někdejších Ringhofferových závodech na Smíchově se vyráběla celokovová karoserie a docházelo tam i ke kompletaci trolejbusu,“ popisuje server Aktualne.cz.

Příběh trolejbusu Tatra 400 po roce 1963: Sklad na poli a jeho současný stav

Jak již bylo výše předesláno, tento trolejbus byl z provozu odstraněn v roce 1963. Novým vlastníkem se stala Strojní a traktorová stanice (STS) v obci Vysoká Střednice na Mělnicku. Z ní se později dostal do rukou soukromé osoby, která jej využívala patrně jako sklad na poli na Kokořínsku, kde se torzo trolejbusu nachází dodnes, jak potvrzují historické záznamy.

Obecně je více důvodů, proč se v 60. letech začala síť hojně redukovat. Pražský dopravní podnik v sekci "Historie městské hromadné dopravy v Praze" uvádí, že se tak stalo kvůli nevyhovujícímu stavu infrastruktury a omezování podílu elektrické trakce ve městě. Historik Pavel Fojtík  v rozhovoru pro Aktuálně.cz nicméně zdůraznil, že provoz byl výhodnější s ohledem na sovětskou ropu a i proto, že mohly zajíždět i na nově budovaná velká sídliště.

Trolejbusy v Praze dnes: Aktuální stav a provozní linky

Když se podíváme na trolejbusovou dopravu v Praze dnes, vidíme, že aktuálně jsou v provozu 2 trolejbusové linky. Trolejbusová linka 58 mezi Palmovkou a Miškovicemi (bývalá autobusová linka 140) a v opačné části Prahy mezi Letištěm a Nádraží Veleslavín trolejbusová linka 59 (bývalá autobusová linka 119).

Tagy