foto: picture alliance / akg-images/Hitlerovo ocelové monstrum Führersonderzug jménem „Amerika“, aneb „Führerův zvláštní vlak“
Osobní vlak Führersonderzug Adolfa Hitlera nesl od roku 1939 po dobu čtyř let jméno „Amerika“, avšak poté byl přejmenován na Führersonderzug „Brandenburg“. Vlak, který původně sloužil jako velitelství německé armády až do balkánské kampaně se stal osobním vlakem Adolfa Hitlera. Používal jej jako cestovní prostředek po celou dobu války mezi Berlínem, Berchtesgadenem, Mnichovem a dalšími vojenskými velitelstvími.
Koncem měsíce dubna 1945 přišel rozkaz Hitlerovo pobočníkovi Juliu Schaubovi, aby odjel do Rakouska a zničil tam Führersonderzug. To se ovšem nezrealizovalo a SS nechalo zničit Hitlerův osobní vagón až po Hitlerově smrti. Zbytek vlaku byl využíván Velkou Británií a Spojenými státy v době po válce v okupovaném Německu, přičemž v 50. letech byly vráceny zpět. V průběhu 60. a 70. let byly vagony vlaku rozděleny a používány separátně. Některé části vlaku jsou nyní uloženy v muzeu.
Psali jsme
Mezi lety 1951 a 1957 se zrodil ambiciózní plán na zkonstruování lokomotivy, která by nepotřebovala zastávky na doplnění uhlí či nafty.…
Vlak vyrobený společností Krauss Maffei dosahoval rychlosti mezi 80 až 120 km/h a při hmotnosti 1 200 tun měřil vlak 430 metrů. Přesné informace o pohybu vlaku a případných konfiguracích během Hitlerových cest nejsou známy. Dokumentace byly vždy po cestě, pravděpodobně z bezpečnostních důvodů, zničeny.
Zdroj: hitler-archive.com; history.com; markfelton.co.uk
Tagy