EU version

Historické vagóny s dřevěnými sedačkami. Všudybylka vyráží na Jihočeské léto s párou

Historické vagóny s dřevěnými sedačkami.  Všudybylka vyráží na Jihočeské léto s párou
foto: České dráhy/ Public Domain/Všudybylka
07 / 07 / 2024

I letošní prázdniny se ponesou v duchu kouzla parních vlaků. V čele těchto nostalgických jízd bude stát legendární lokomotiva 354.195 Všudybylka, která potáhne historické vagóny s dřevěnými sedačkami.

I o letošních prázdninách budou po malebných tratích v jižních Čechách a na Šumavě jezdit oblíbené parní vlaky. V jejich čele pojede lokomotiva 354.195 Všudybylka, která poveze historické vagóny s dřevěnými sedačkami. Ve vlacích nebude chybět ani bufetový vůz. První nostalgické jízdy  proběhly nakonci června, cestující se svezli historickým vlakem na Písecku a také během Prachatického železničního dne. Další jízdy pak budou následovat o sobotách a nedělích 6., 7., 13. a 14. července, kdy historická souprava vyrazí na trasu z Volar do Nového Údolí a do Černé v Pošumaví. O víkendu 20. a 21. července se fanoušci železniční nostalgie svezou parním vlakem na Vimpersku a závěrečné jízdy o posledním červencovém víkendu jsou naplánované na Příbramsku a Blatensku. 

První historický vlak v čele  s lokomotivou Všudybylkou vyrazil na trasu již v pátek 28. června odpoledne a to na Písecku a Prachaticku. Cyklus parních jízd ČD v Jihočeském kraji  pokračoval v neděli 30. června, a to u příležitosti připomenutí 125 let železnice ve Volarech.

Hlavní část Šumavského parního léta na Volarsku je naplánovaná na soboty a neděle 6., 7., 13. a 14. července. V tyto dny vyrazí parní vlak po romantických tratích vedoucích hlubokými šumavskými hvozdy.Souprava s lokomotivou Všudybylkou a historickými vozy řady Ce bude začínat vždy ve Volarech, odkud těsně před polednem zajede do Nového Údolí a následně bude pokračovat přes Černý Kříž do Černé v Pošumaví a během odpoledne se vrátí zpět do Volar. Lokomotiva bude dobírat vodu na romantickém nádraží ve Stožci, kde bude vlak stát od 12:12 do 12:33. Podrobnosti jsou zde.

V sobotu 20. července mohou cestující vyrazit parním vlakem na Slavnosti chleba v Lenoře. Parní vlak pojede nejdříve z Volar do Lenory a zpět, druhá jízda pak zaveze cestující až do Vimperka. Odtud se pak historický vlak vydá do Kubovy Hutě a zpět.

Kromě samotné jízdy vlakem si můžou cestující naplánovat třeba pěší výlet z Lenory kolem Soumarského rašeliniště do Volar, výstup ze Stožce nebo Černého Kříže ke Stožecké kapli anebo prohlídku volarského muzea s expozicí Železniční kancelář, která poukazuje na příjezd prvního vlaku do Volar. V Novém Údolí pak zejména děti mohou obdivovat výstavu „Klostermannova Šumava“, plnou skřítků a pohádkových bytostí, nebo se svézt drezínou po nejkratší mezinárodní železnici na světě do Bavorska a zpět.

Historický parní vlak ČD opustí Šumavu v neděli 21. července kdy se vydá podél řeky Volyňky z Vimperka (odjezd 10:52) do Strakonic (příjezd 11:51). Z Strakonic odjede ve 14:13 do Blatné, kam dorazí v 15:01. Podrobnosti jsou zde.

Svoji pouť po Jihočeském kraji završí parní lokomotiva Všudybylka o posledním červencovém víkendu. Nejprve v sobotu 27. července zavítá z Blatné do Středočeského kraje, kde se budou konat nostalgické jízdy mezi Příbramí – Březnicí a Rožmitálem pod Třemšínem. Detaily jsou na těchto stránkách.

neděli 28. července proběhnu nostalgické jízdy na „Blatenkách“, tedy na tratích Blatná – Nepomuk a Blatná Strakonice. Ráno v 8:20 pojede Všudybylka nejprve no Nepomuku (příjezd 9:34) aby se po návratu do Blatné (11:29) vypravila ještě jednou do Strakonic (odjezd z Blatné ve 12:56, Příjezd Strakonice 13:40) a zpět do Blatné. Detaily jsou zde.

Pak už Všudybyllku čeká jen návrat do domovského depa v Železničním muzeu ČD v Lužné.

Parní lokomotiva ř. 354.1 (Všudybylka)

Oblíbené lokomotivy osobních vlaků a lehkých rychlíků, zejména pro svoji snadnou obsluhu a dobrou přechodnost. Vyráběly se v několika sériích a modifikacích. Původní rakouská konstrukce byla ve Škodových závodech postupně upravována. Několik lokomotiv bylo vybaveno unikátním ventilovým rozvodem páry. Poslední dojezdily v pravidelném provozu v roce 1978.

Zdroj: Tisková zpráva ČD

Tagy