EU version

Gigant na nejkratší železnici světa. Lokomotivu rozpohybujete vlastní silou

Gigant na nejkratší železnici světa. Lokomotivu rozpohybujete vlastní silou
foto: Wikimedia Commons / Public Domain /Muzeum spolku Pošumavská jižní dráha v Novém Údolí
03 / 01 / 2025

Pokud toužíte po netradičním zážitku, vydejte se na jih naší domoviny, kde najdete nejkratší železniční trať světa. Na pouhých 105 metrech vás čeká projížďka unikátní replikou parní lokomotivy nebo šlapací drezínou do sousedního Bavorska.

Na pouhých 105 metrech vás čeká projížďka unikátní replikou parní lokomotivy nebo šlapací drezínou do sousedního Bavorska. Čeká vás také ohlédnutí do historie přeshraniční železnice, kterou nadšenci znovu oživili na původním náspu mezi Českem a Německem.

Ze zaniklé tratě turistickou atrakcí

Kam byste zavítali, kdybyste se chtěli svést nejkratší železniční tratí světa? Nemusíte chodit daleko! Trať, která měří pouhých 105 metrů, můžeme najít na Šumavě u hranic s Bavorskem. Jak uvádí web Lidé a Země, od Sametové revoluce leží tato malinká trať na místě původní železnice vedoucí z Volar do Pasova, která byla zrušena v roce 1948. Koleje vedou mezi českou stanicí v Novém Údolí a bavorským městečkem Borské Mlýny, německy Haidmühle. Skupina nadšenců, sdružená ve spolku Pošumavská jižní dráha, na původním náspu tratě znovu položila koleje a obnovila tak přeshraniční provoz, jak píše na svém Portále Nového Údolí.

"Postupně se nám podařilo položit 105 metrů koleje, která tak symbolicky opět propojila Čechy s Bavorskem. Časem jsme přidali i druhou kolej a vskutku nejkratší mezinárodní železnice na světě byla na světě! Vše bylo vybudováno ručně za pomoci mnoha přátel a pomocníků a dokonce i tažného koně. Jako za starých časů…," vzpomínají autoři na webu  Noveudoli.eu.

Nové Údolí najdete v nadmořské výšce 800 m. Dříve bývalo rušnou pohraniční osadou. V dnešní době se spíše jedná o turistickou zastávku a narazit tu můžete pouze na osamocenou chalupu, bývalý celní úřad pro pěší a malé romantické nádraží. Právě to ale činí z místa tolik vyhledávanou atrakci pro návštěvníky z různých koutů světa. Projížďka do sousedního Německa a zpátky zabere sotva minutu, pokud zvolíte rychlejší možnost přepravy. V nabídce je ale i o několik sekund delší výlet se zastávkou U Břízy.

Gigant, Kakadu, drezína. Atraktivita cesty zajištěna 

Web Lidé a Země dále zmiňuje, že dopravu na trati zajišťuje originální replika parní lokomotivy poháněné lidskou silou, které se přezdívá Gigant. Lokomotiva se totiž musí roztlačit a jezdí samospádem. Lidská síla jinými slovy znamená členové spolku nebo brigádníci.  Zajímavostí také je, že kouř z komínů zajišťuje posekaná a usušená tráva z okolních šumavských luk, kterou se topí. Portál Nového Údolí píše, že během turistické sezóny se mohou návštěvníci svézt nejen replikou parní lokomotivy, ale i šlapací drezínou na vlastní pohon pasažérů přezdívanou Kakadu. "Děti mohou získat pamětní jízdenku, ženy razítko na zadek," dodávají s nadsázkou. 

"Naše železnice je svým charakterem spíše milou raritou než koridorovou rychlodráhou, ale zároveň připomíná dílo našich předků k němuž je třeba chovat úctu," uzavírají. 

V areálu Nového Údolí jsou mimo projížďky po nejkratší trati, k vidění tři historické železniční vagony, které ukrývají řadu zajímavostí. Jeden z nich je přeměněn na muzeum Pošumavských železnic, kde si návštěvníci mohou prohlédnout unikátní sbírku dobových fotografií bývalého nádraží Haidmühle, velký 3D model dnes již zaniklé osady Nové Údolí a mnoho dalšího.

Zdroj: Lidé a země; portál Nového Údolí 

Tagy