EU version

Gepard šlape miliardáři na paty. Úzkokolejka má dva nápadníky

Gepard šlape miliardáři na paty. Úzkokolejka má dva nápadníky
foto: JHMD/Jindřichohradecká úzkokolejka
26 / 06 / 2025

Z kdysi pyšné železniční legendy je dnes zkrachovalý podnik s dluhem 350 milionů. Zájem o odkup nakonec projevili dva hráči – Gepard Express a miliardář Otakar Moťka.

Sága jindřichohradecké úzkokolejky pokračuje. O budoucnosti jedné z nejmalebnějších železničních tratí v České republice se vedou jednání, spekulace i spory už několik měsíců. Teď ale do příběhu vstupuje další dějství, které by mohlo naznačit, zda se historická úzkokolejka zvedne z popela – nebo zda ji čeká definitivní konec.  

V květnu naše redakce informovala o tom, že soud již dříve rozhodl o tom, že je na prodej. S předchozí kupní cenou 100 milionů korun se však nikdo nepřihlásil. Proto se cena snížila na 78 milionů korun. Tehdy bylo avizováno, že pokud ani toto neprojde, bude se společnost rozprodávat po částech. Teď jsou na stole zase nové informace.

Dva zájemci o úzkokolejku: Gepard Express a miliardář Moťka

Nyní se na serveru Ocasnik.eu objevila informace, že v soutěži o odkup zkrachovalé úzkokolejky jsou jen dva zájemci: železniční dopravce Gepard Express a miliardář Otakar Moťka. Sdružení obcí Úzkokolejka vyjádřilo podle informací Občasníku důvěru právě železničnímu dopravci Gepard Express. Podle nich proběhlo telefonické jednání představenstva obcí Úzkokolejka, které vyjádřilo tento společný názor. Podle nich se jedná o pozitivní zprávu s tím, že by se dalo předpokládat, že by byl provoz obnoven.  Aktuálně probíhá hodnocení nabídek ve věřitelském výboru.

 

 

Jindřichohradeckou úzkokolejka: Provoz zastaven, dluhy zůstaly

Jindřichohradeckou úzkokolejku tvoří dvě tratě. Kratší měří 33 kilometrů a vede z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice, delší spojuje Jindřichův Hradec s Obrataní na Vysočině, což je celkem 46 kilometrů. Provoz se na této unikátní jindřichohradecké trati zastavil kvůli dluhům po více než 120 letech provozu. Podnik dluží v souhrnu skoro 350 milionů korun.

Pro mnoho místních obyvatel i turistů, kteří trať využívali nejen k dopravě, ale i k výletům do malebné krajiny, to byl šok. Jindřichohradecká úzkokolejka je totiž v mnoha ohledech unikát – nejen svým technickým řešením, ale i krajinou, kterou prochází.

Není tedy jen dopravní spojnicí. Je symbolem regionu, kulturním dědictvím a turistickým lákadlem. Ročně ji před ukončením provozu využívaly tisíce lidí, včetně návštěvníků ze zahraničí. Místní obce i obyvatelé doufají, že trať opět ožije – a s ní i celá oblast, která z její existence dlouhodobě těžila. Teď nezbývá než čekat. 

Tagy