foto: Jiří Vávra/Fotoreportáž: Návrat do minulosti. Parní lokomotiva na Pražském Semmeringu
V sobotu se na pražském Smíchovském nádraží odehrála událost šitá na míru všem milovníkům parních lokomotiv a nostalgických jízd. Dopoledne odtud vyrazil na pouť po nejkrásnějších tratích na území Prahy vlak v čele s parní lokomotivou Rosničkou. Souprava svezla cestující po své tradiční okružní trase Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Hostivice – Praha-Zličín – Praha-Smíchov.
Psali jsme
Modernizace spojená se zrychlením železniční trati z Lysé nad Labem směrem do Prahy by měla přinést zkrácení doby jízdy. To však pro cestující…
Pro svůj kopcovitý charakter bývá část úseku označována jako „Pražský Semmering“. Pyšní se dvojicí památkově chráněných technických památek – železničními viadukty, svižným výstupem kolem vrchu Zlíchov a především úchvatným pohledem na okolní krajinu. Pražský Semmering dosahuje délky 8 kilometrů, hlubokými zářezy a viadukty překonává výškový rozdíl 93 metrů. Nejprve pozvolna stoupá ze Smíchovského nádraží, aby překročil Prokopské údolí po dvou kamenných viaduktech, na jejichž stavbě se podíleli italští kameníci. Nejspíš i díky tomu dodnes představují vysoce kvalitní a estetické dílo. První viadukt zahrnuje i dekorativní prvky, má sedm oblouků s příhradovým polem, druhý čítá pět oblouků. Mimo viaduktů se stavaři museli poprat s řadou hlubokých zářezů a vystřílet je ve skalách. Existují záznamy, podle kterých na stavbě pracovalo zhruba 1200 dělníků s pomocí pouhých ručních kár, drážních vozíků, koleček, rýčů, lopat a několika koňských povozů.
Historie trati se začala psát během druhé poloviny 19. století, kdy v letech 1868 až 1872 nechala společnost Buštěhradská dráha především pro potřeby nákladní dopravy vybudovat úsek spojující tehdejší Smíchovské společné nádraží a Hostivici. Období mezi rokem 1870 až 1872 patřilo výstavbě viaduktů překračujících Prokopské údolí. Provoz pro nákladní dopravu, zejména transport dřeva z lánských lesů a kladenského uhlí, odstartoval 3. července 1872 a v září téhož roku se po trati rozjely i osobní vlaky. Provoz osobních vlaků se však ukázal tak slabý, že v roce 1879 skoncoval. To však neznamená, že dráha nebyla výnosná, právě naopak. Za Rakouska-Uherska musela pro svou rentabilitu odolávat snahám o zestátnění. Po roce 1918 došlo k nečekanému obratu, kdy se hustota provozu téměř ztrojnásobila, a tak se jeden čas dokonce uvažovalo o druhé dráze. Než k tomu došlo, hustota provozu poklesla natolik, že jednoho času dokonce zazněly myšlenky trať zrušit. Tomu paradoxně zabránily povodně v roce 2002, během kterých sloužila pro transport nákladů, a dokonce nahradila pražské metro.
Psali jsme
Od vypuknutia konfliktu na Ukrajine hrá železnica dôležitú úlohu ako v zásobovaní, tak aj pri evakuácii obyvateľstva. ZSSK CARGO bola aktívna…
Tagy