EU version

Dvacet km adrenalinu. Nejstrmější železnice světa zdolá 865 metrů převýšení

Dvacet km adrenalinu. Nejstrmější železnice světa zdolá 865 metrů převýšení
foto: RAILTARGET/Souprava Flamsbana
28 / 12 / 2024

Nejstrmější železniční trať na světě. To je norská trať Flåm. Kouzlo severské přírody každoročně očaruje více než půl milionu turistů.

Norsko není zemí, které by oplývalo rozsahem železniční infrastruktury. Na železniční dopravu se stát nezaměřuje tolik jako například v zemích střední Evropy. Přesto zde ale najdeme jednu z nejkrásnějších železnic na světě. Železnice je inženýrským pokladem. Tak velkým, že místo ročně navštíví až půl milionu turistů. Trať cestujícím nabízí výhledy na přenádhernou norskou krajinu, kterou vlak projíždí. Zájemcům o tento zážitek nabízí trasa pohled na impozantní hory. Těšit se cestující mohou také na vodopády, které jsou neoddělitelnou součástí norské přírody.

Nejstrmější železniční trať : Více než třicet let čekání na výstavbu 

Nejedná se o žádnou dlouhou kolejnici. Trať je dlouhá celých dvacet kilometrů. I přesto se ale zapsala do mysli dobrodruhů a milovníků železnic. Vlakem se dostanete ze stejnojmenné vesničky Flåm, kterou najdeme ležící na břehu Aurlandsfjordu, až do horského městečka Myrdal. Zajímavostí je, že s plány na stavbu tratě se začalo již roku 1871. K nějakému pokroku s plány projektu železnice došlo ale až roku 1893. Se zahájením stavby se otálelo dlouhých třicet let, kdy byl roku 1923 schválen koněčný projekt pro stavbu této unikátní železniční trati. Stavební práce začaly o rok později.

Horská trať Flåmsbana je nejstrmější železnicí světa

Stavba této unikátní železnice trvala dvacet let. Projektanti si museli poradit s celkovým převýšením 865 metrů. Nejstrmější stoupání má fasinujících 55 procent. Nikoho nepřekvapí, že při takovém stoupání najdeme na trati mnoho tunelů. Vše bylo vybodováno ruční prací, jelikož v té době nebyly k dispozici žádné moderní technologie. Na dráze projedete celkem dvaceti spirálovitými tunely. Nejdelší nese název Nåli a je dlouhý zhruba kilometr a půl. Všechny tunely dohromady sčítají šest kilometrů. První vlak se po kolejích projel roku 1940 a o rok později se trať otevřela i pro osobní dopravu.

Okouzlující podívaná na trati Flåmsbana

Během dvacetikilometrové cesty se vlak zastaví v deseti stanicích. Na cestující tak kromě přírody čekají i malebné horské vesničky. V letních měsících je trasa doplněna o speciální zastávku. Milovníci přírody a obdivovatelé Norska se mohou těšit na vodopád Kjosfossen. Nejedná se pouze ale jen o klasické zastavení vlaku. Pro turisty je zde připraveno představení, které jen tak někde neuvidíte. Když cestující dorazí k vodopádu, na kameni pod vodopádem se zjeví víla, která za doprovodu hudby cestujícím zatancuje. Podívaná na pasažéry čeká při cestě nahoru i dolů.

 

 

 

 

 

Jak moc se plácnete přes kapsu?

Norsko se řadí mezi jedny z nejdražších zemí Evropy, takže se podíváme, kolik za tento úchvatný zážitek zaplatíte. Za jednosměrnou jízdu zaplatíte 510 norských korun, což je v přepočtu zhruba 1 100 korun českých. Na cestu zpět si můžete půjčit kolo a zážitek si ještě tak více zpestřit. Pokud byste se rádi projeli tam i zpět, jízdenka vás vyjde na 730 NOK. Jedná se o necelých 1 600 korun českých. V porovnání s jízdenkami v jiných zemích, které se pyšní nejkrásnějšími železnicemi světa, je toto v celku přijatelná cena.

Zdroje: cs.everaoh.com, norge.cz, railtarget.cz, zajimavaevropa.cz

 

Tagy