foto: RBC-Ukrajina / public domain /Ukrajinské ozbrojené síly zničily v Záporožské oblasti ruský nákladní vlak
Ruský nákladní vlak skončil v plamenech. Klíčová trať na Krym se zablokovala. Ukrajinské drony udeřily s chirurgickou přesností a Moskva řeší, jak dál zásobovat okupované území.
Jsme svědky dalšího útoku ukrajinských dronů na železniční infrastrukturu. V druhé polovině srpna byl poblíž Tokmaku dronovým útokem zasažen ruský nákladní vlak s cisternami paliva, který po prvním zásahu vykolejil a vzápětí vzplanul. Útok podle dostupných informací a videí sdílených 65. brigádou ozbrojených sil Ukrajiny zablokoval jedinou železniční osu, která v této části propojuje ruské zásobování s okupovaným Krymem.
Záběry, které šířily ukrajinské telegramové kanály, a i oficiální profily, ukazují použití rychlých FPV – dronů typu „Ronin“. Podle ukrajinských zdrojů akci provedli operátoři z dronového praporu 65. samostatné mechanizované brigády. Některé zveřejněné video-úhly ukazují nejprve zásah do soupravy, pak vykolejení a následné opakované údery a dohořívání cisternových vozů. Scénář, který má maximalizovat logistickou škodu a zdržet opravy kolejí.
Psali jsme
Útok řízenými leteckými bombami zanechal v Záporoží desítky zraněných a poničil civilní infrastrukturu, včetně autobusového nádraží a univerzitní…
Dron místo vojáka
Jako první zveřejnila video a popis akce samotná 65. brigáda (její kanály a facebookový profil obsahovaly záběry a komentáře), což se shoduje s postupem ukrajinských jednotek, jež často dokumentují vlastní operace. Je potřeba si uvědomit, že údery na železnici nejsou pouhým mediálním efektem, ale jsou součástí strategické logistiky války. Omezená kapacita náhradních tras, exponované mosty a potřeba paliva pro obrněnou techniku dělají z železnice lehce zranitelný, zato vysoce efektivní cíl.
Odříznout Krym od paliva
Teď si pojďme říct, co je cílem. Je totiž jasné, že trať v prostoru Urožajne – Tokmak je jednou z mála cest, jimiž proudí palivo a technika směrem k jihu, tudíž i na Krym. Zničením nebo dlouhodobou blokádou úseku nutí Ukrajinci Rusko přesouvat zásobování na silnice a Kerčský most. Ten sám o sobě patří mezi zranitelné oblasti a v minulosti už čelil ostřelování, a dokonce i bombovým útokům. V krátkodobém horizontu může být oprava kolejí možná během několika dní, ale zničení cisternových vozů a riziko opětovných útoků opravné práce zřejmě protáhne.
Dronová válka, nejen proti železnicím
Tento incident ale není ojedinělý, jak jsme již několikrát informovali, naopak navazuje na řadu podobných operací zaměřených na železniční infrastrukturu na jihu země. Během posledních měsíců byly hlášeny zásahy ruských skladů munice, paliva ale i lokomotiv a dalších vlaků v okupovaných částech Zaporožžja. Použití dronů a raket dlouhého doletu umožňuje ukrajinské armádě provádět operace i hluboko na ruském území. V červenci například HUR (Ředitelství zpravodajských služeb Ministerstva obrany Ukrajiny) oznámilo úspěšné zničení ruské lokomotivy v oblasti Zaporoží. Útoky na železniční dopravy mají systematicky paralyzovat přesun paliva a munice a tím zpomalit tempo ruských operací.
Psali jsme
Těžce obrněné vlaky, které vypadaly jako obyčejné nákladní soupravy, přitom vezly balistické rakety připravené k odpalu. Sověti během studené války…
Samožřejmě drony však nezůstávají jen zbraní Ukrajinců. Rusko v posledních měsících stále častěji využívá své levnější bezpilotní stroje k útokům na nádraží, depa či železniční mosty. V dubnu byly při nočním útoku na Kyjevskou a Charkovskou oblast zraněny posádky vlaků, přestože provoz se podařilo udržet. Nálety z ruské strany mají často za cíl zastrašit civilní obyvatele a narušit základní dopravní síť země.
Psali jsme
Válka na Ukrajině přivedla na scénu staronovou zbraň. Rusko znovu nasazuje obrněný vlak Jenisej – mobilní pevnost s těžkými kulomety a protiletadlovým…
Vlak, co hoří, nejede
Podobné ruské útoky na železniční síť se v posledních čtyřech měsících odehrály hned několikrát. Už v červnu při ruském ostřelování Dněpropetrovské oblasti zahynulo devět lidí, když střepiny zasáhly osobní vlak. Na přelomu července a srpna musela železniční společnost Ukrzaliznytsia odklonit vlaky v Dněpropetrovském regionu, protože ruské útoky poškodily tratě a výhybky. I přes poškození infrastruktury pokračovaly spoje dál, což se stalo symbolem odolnosti ukrajinské železniční dopravy.
Válečný význam železnice
Železnice v Záporožské oblasti tak není jen dopravní tepnou, ale frontovou linií. Vojenské dodávky se tu potkávají s civilním provozem a každý útok tak nese i riziko obětí mezi obyvatelstvem. Zatímco ukrajinská armáda zdůrazňuje, že cílí na vojenské transporty, ruské rakety a drony se často strefují i do osobních vlaků či nádraží. Tento rozdíl v přístupu se odráží i v rétorice světových politiků. Kyjev mluví o „chirurgických zásazích“ a ochromení nepřátelské logistiky, Moskva hovoří o „legitimních cílech“ bez ohledu na civilní ztráty.
Psali jsme
Drony místo výbušnin, železniční stanice jako cíl. Ukrajina dál útočí hluboko na ruském území – tentokrát vyřadila z provozu nádraží v Salsku…
Záporožská oblast, coby klíčová brána k Azovskému moři a Krymu, tak zůstává v centru pozornosti obou armád. Zda se Ukrajincům podaří dronovými útoky dlouhodobě ochromit ruské zásobování, nebo zda Rusko najde alternativní trasy a způsoby přepravy, bude mít zásadní vliv na dynamiku celé války.