EU version

Drážní úřad má nové sídlo. Po 30 letech opustil hlavní nádraží

Drážní úřad má nové sídlo. Po 30 letech opustil hlavní nádraží
foto: RAILTARGET/Tisková konference Drážního úřadu
20 / 02 / 2025

Z hlavního nádraží do nového sídla. Drážní úřad mění adresu a chystá novinky – digitalizaci, přísnější dohled i nový portál pro dopravce.

RAILTARGET se ve čtvrtek zúčastnil tiskové organizace Drážního úřadu v jeho novém sídle. Začátkem roku 2025 se totiž úřad přestěhoval do nových prostor Paláce Pyramida v Bělehradské ulici v Praze 2.

Drážní úřad se přestěhoval do nového sídla

Kvůli komplexní a dlouhotrvající rekonstrukci obou věží Fantovy budovy musel opustit původní prostory severní věže na hlavním nádraží v Praze, kde sídlil po celých 30 let od svého zřízení.  Jeho původním sídlem byla severní část historické Fantovy budovy pražského hlavního nádraží.

V méně formální atmosféře spojené se snídaní za účasti ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře, ředitele sekce technické Radka Šafránka a ředitele sekce provozní Jana Vrbaty seznámili s novou strukturou Drážního úřadu, daty roku 2024 v oblasti provozování drah a drážní dopravy a schvalování a řízení drážních vozidel. Došlo také na téma bezpečnosti na železnici, dohledové činnosti a systému ETCS i plánům na letošní rok.

„Nebyli jsme vyhozeni, nádraží se bude modernizovat,“ uvedl na úvod ředitel DÚ, který všechny přítomné přivítal a zmínil trochu historie. DÚ se formoval během roku 1994. Symbolicky si toto připomíná speciálně upraveným logem s třicítkou, řekl.                

„Drážní úřad zakončil symbolicky rok velkých změn i změnou svého sídla. I když máme stále deficit zaměstnanců v některých oblastech, které se věnují agendě schvalovacích procesů plynoucích z požadavků Evropy na dopravce i provozovatele dráhy, prohlubujeme a zefektivňujeme činnosti nově vzniklých i původních oddělení. Připravujeme novou strategii dohledu nad sektorem, která bude více odpovídat evropskému chápání dohledu nad bezpečnostní. V návaznosti na předkládané akční plány a zjištěné nedostatky jednotlivých subjektů drážního sektoru vytvoříme systematický plán kontrol a budeme sledovat jejich nápravu. Počítáme i se vznikem speciálního oddělení, které bude řešit výhradně dozor a přestupky,“ říká Jiří Kolář, ředitel Drážního úřadu.

Jiří Kolář, ředitel DÚ, RAILTARGET

ETCS jako klíčový prvek bezpečnosti železnice

Slovo si následně převzal Radek Šafránek,  který se vyjádřil i k lednovému zavedení výhradního provozu ETCS, které je důležitým krokem ke zvýšení bezpečnosti české železnice a bude se postupně rozšiřovat na další tratě. "Naším cílem je maximalizovat využívání ETCS na dalších tratích vybavených ETCS, které zatím nejsou v režimu výhradního provozu," uvedl s tím, že k úkolu přistoupili velmi seriózně. Byl to složitý úkol, proto jsme ustanovili pracovní skupiny, dodal a zmínil některé výhody. Už tento rok se snižuje počet projetých návěstidel než tomu bylo loni. "Jsme solidně připraveni. Jako stát jsme neselhali," vyzdvihl. 

Zpracování výsledků šetření a zpracování bezpečnostních doporučení z mimořádných událostí ukázalo, že nezbytně nutným předpokladem důsledné kontroly je propojenost provozovatelů a inspekčních orgánů. Drážní úřad proto zřídí registr určených technických zařízení, který zlepší dohled nad prováděním revizí, prohlídek a zkoušek zařízení, mezi které patří i lanové dráhy. Ve spolupráci s Drážní inspekcí je připravována také koncepce společného registru mimořádných událostí, ke kterým došlo na železnici.

Zastavil se také u tématu strojvedoucích. Počet evidovaných platných licencí strojvedoucích nadále klesá. Ke konci roku 2024 jich Drážní úřad evidoval 9 162, z toho 110 žen, jejichž podíl na celkovém počtu naopak stále pomalu narůstá. Zájem o zkoušky strojvedoucích poslední tři roky spíše stagnuje, nových licencí úřad vydá kolem 400 ročně.

Méně dopravců v ČR, více přeshraničních spojů

Počet českých a zahraničních dopravců, kteří mají oprávnění provozovat drážní dopravu po celé ČR, se dále snižuje. Aktuálně má licenci k provozování drážní dopravy v ČR 96 českých a 15 zahraničních dopravců. Naopak na 30 stoupl počet polských a slovenských dopravců, kteří mají oprávnění zajíždět pouze do příhraničních stanic. Toto oprávnění získávají dopravci snadněji díky našim dohodám o spolupráci s drážními úřady sousedních zemí. Tyto dohody vycházejí z evropských směrnic a jsou jedním z prvků jednotného evropského železničního prostoru.

Ředitel sekce provozní Jan Vrbata se ve svém bloku zaměřil na témata  zpracování výsledků šetření a zpracování bezpečnostních doporučení z mimořádných událostí.  To ukázalo, že nezbytně nutným předpokladem důsledné kontroly je propojenost provozovatelů a inspekčních orgánů. Drážní úřad proto zřídí registr určených technických zařízení, který zlepší dohled nad prováděním revizí, prohlídek a zkoušek zařízení, mezi které patří i lanové dráhy. Ve spolupráci s Drážní inspekcí je připravována také koncepce společného registru mimořádných událostí, ke kterým došlo na železnici.

Jan Vrbata, ředitel Provozní sekce DÚ

Digitalizace procesů a nový portál Drážního úřadu

Restrukturalizace úřadu bude završena využitím digitalizace zaměřené na interní procesy i komunikaci s partnery a žadateli. V letošním roce se počítá se spuštěním Portálu Drážního úřadu, přes který poběží podávání všech žádostí i jejich zpracování. Zrušena bude papírová podoba zkoušek strojvedoucích, což umožní flexibilní zpracování testů a uchazečům dá možnost vyzkoušet si vzorový on-line test na webových stránkách úřadu. V případě úspěšného složení zkoušky, bude licence žadateli nově vydána na počkání.

 Zdroj: RAILTARGET, DÚ 

Tagy