foto: ChatGPT / public domain /ilustrativní
Generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera popsal na konferenci FT Safety v Ostravě situaci, kdy strojvedoucí během jízdy sledoval na tabletu film. DI proto volá po tvrdším postupu - zákaz používání mobilních zařízení během služby.
Konference o bezpečnosti železnice 2025: Ostrava hostila FT Safety
Ostravský DK Akord hostil 29. května již 3. ročník konference FT Safety. Akci zaměřenou na bezpečnost v železniční dopravě a městských dopravních podnicích moderoval Radek Erben z České televize. Redakce RAILTARGET byla na místě. Konference byla programově velmi přínosná. Úvodní slovo si vzal Daniel Kudláček, jednatel společnosti CZ testing institute, která konferenci pořádala. Kudláček uvedl, že cílem konference není, aby „byla vědecká, ale abychom sdíleli zkušenosti z oblasti hromadné dopravy, vyšli z dobré praxe a vzájemně se poučili.“
Psali jsme
Tahají ji jak kačera, hrají si se smrtí, zuří internet. Lokomotiva v Argentině zůstala stát a druhá ji zkouší rozjet. Lano napnutý…
Film místo řízení? Zakázat mobily, zní z Drážní inspekce
Jedna z prezentací patřila i Janu Kučerovi, generálnímu inspektorovi Drážní inspekce ČR. Ten uvedl, že DI řeší okolo 4500 případů ročně, včetně situací, kdy vlak projede návěstidlo, ale k nehodě nedojde. Tyto situace jsou pro DI důležité proto, aby vydali korektní bezpečnostní doporučení. Na dotaz moderátora, jaká by měla být systémová změna, aby se předcházelo mimořádným událostem odpověděl Kučera: „Mělo by být zakázáno používat mobilní telefon v pracovní době. Řešili jsme i případ, kdy měl strojvedoucí tablet a sledoval na něm film.“
Pavel Vraník, inspektor Drážní inspekce Ostrava, hovořil o tématu ECM (Entity in Charge of Maintenance), tedy subjekt odpovědný za údržbu. ECM odpovídá za to, že vozidla jsou provozována v bezpečném stavu, na což existuje i tzv. Certifikát ECM (Osvědčení o shodě subjektu odpovědného za údržbu. V České republice je aktuálně 87 společností, které tento certifikát vlastní. V roce 2013 byla zavedena povinnost certifikace pro nákladní vozy a v roce 2019 byla tato povinnost rozšířena na všechny kategorie železničních vozidel. Existují však výjimky, např. historické vozy.
Psali jsme
Pozitivní trend. Počet usmrcených na železnici se snižuje. Cesta k bezpečnějšímu železničnímu provozu je dlouhá a plná výzev, avšak…
Jak předejít projetí návěstidla: Pomáhá mapa i dopravní psychologie
Podobným tématem se zabýval nedávno také seminář zaštítěný Centrem dopravního výzkumu. Ten ukázal, jak lépe předcházet nebezpečným situacím na železnici. Zapojili se odborníci ze Správy železnic, AŽD, Českých drah i Ministerstva dopravy. Na semináři se řešila témata spjatá s návěstním napodobovačem, mapou projetých návěstidel i praktickými příklady z terénu.
Jak uvedlo Centrum dopravního výzkumu ve své tiskové zprávě, předmětem následné diskuse bylo využití nástrojů bezpečné infrastruktury a dopravní psychologie pro sanaci problematických návěstních lokalit s výskytem mimořádných událostí. Jedním z využitých analytických nástrojů byla mapa projetých návěstidel. Na mapě lze vidět nedovolené jízdy na železniční síti, které se staly od roku 2015. Nechybí na ní také rozdělení mimořádných událostí do pěti kategorií.
Jednou z hlavních snah semináře bylo sdělení, že i řešení, která jsou dle aktuálních předpisů zcela v pořádku mohou nést řadu bezpečnostních rizik. Jako spolehlivé předcházení těmto rizikům byly v tiskové zprávě uvedeny nástroje bezpečné infrastruktury, tedy bezpečnostní inspekce a bezpečnostní audit.
Psali jsme
Nepohodlná, přesto nezapomenutelná. Gorila nebyla jen lokomotiva – byla symbolem rychlosti, síly a odvahy, která překonávala hranice své doby. S výkonem,…
Došlo také na ukázku bezpečnostních inspekcí dvaceti lokalit a představení bezpečnostních rizik. Ty zahrnovaly banální problémy i nahromadění významných rizik v jedné lokalitě. Tisková zpráva konkrétně zmiňuje například nedostatečnou viditelnost návěstidla (i přes splněný předepsaných norem), umístění návěstidel v oblouku nebo nevhodnou sekvenci seřaďovacích návěstidel. Michal Šimeček z CDV pak přiblížil, jaký vliv pak tato rizika mohou mít na strojvedoucí z psychologického hlediska.
Dobrá zpráva? Někdy stačí jen posekat keře
Dobrou zprávou pak bylo, že náprava těchto rizik může být často velmi snadno proveditelná. Například zvýšení nápadnosti návěstidla v terénu, vysekání křoví v okolí návěstidla nebo doplnění vzdálenostních upozorňovadel. Dobrou zprávou pak bylo, že náprava těchto rizik může být často velmi snadno proveditelná. Například zvýšení nápadnosti návěstidla v terénu, vysekání křoví v okolí návěstidla nebo doplnění vzdálenostních upozorňovadel.