foto: Wikimedia Commons / Public Domain /V současné době je většina vozů vybavená blokováním dveří ještě před rozjetím vlaku
Na pražském hlavním nádraží se odehrálo drama hodné filmového scénáře. Matka s dvěma dětmi se zoufale snaží nastoupit do rozjíždějícího se vlaku. Incident ukazuje, jak důležité je dodržovat bezpečnostní pravidla. RAILTARGET oslovil ČD k osvětlení situace.
Video, které na sociální síti X zveřejnil iDnes.cz zachycuje matku se dvěma dětmi. První dítě je již nastoupené v rozjíždějícím se vlaku, matka s mladším dítětem běží po nástupišti a snaží se do jedoucího vlaku nastoupit. Mladší dítě ale upadne, strhne i matku a tak starší dítě za jízdy vyskakuje zpět na nástupiště. Toto video pořídil kolemjdoucí na pražském hlavním nádraží. Podobnému případu by se dalo zabránit dveřmi, které se uzamknou ještě před výjezdem vlaku,
RAILTARGET v tomto ohledu oslovil ČD s dotazem ohledně bezpečnosti dveří. "Důležité je dodržovat zákaz a riziko nastupování/vystupování za pohybu vozidel přímo na dveřích vozidel. Součástí prevence je pak především probíhající přechod na vyšší stupeň zabezpečení dveří tak, aby byly podobné události zcela vyloučeny. Ovšem také u nových typů dveří s centrálním zavíráním a zabezpečením musí cestující dodržovat běžná pravidla bezpečnosti, dodržovat pokyny dopravce a chovat se obezřetně, aby nedošlo k případnému úrazu,“ uvedly exkluzivně ČD na dotaz RAILTARGET.
Bezpečnostní blokování – jak je tomu dnes na železnicích
Vozy bez centrálního blokování a zavírání dveří byly do provozu uváděny do 90. let. Tyto vozy byly plošně vyřazovány z provozu a nyní je v provozu už jen v řádech desítek kusů těchto strojů. Do ČSSR byly vozy s centrálním zavíráním a blokováním poprvé dodány v roce 1977. Běžně jsou v provozu vozy s různým typem zabezpečení. Starší TB 5, kde modle Mezinárodní železniční unie dochází k uzamknutí dveří po dosažení rychlosti 5km/h.
Dále existuje typ TB 0 a SSOD, kde k zablokování dveří dochází již při rychlosti 0km/h, tzn před výjezdem vlaku. Liší se od sebe tak, že SSOD má narozdíl od TB 0 selektivní blokování dveří. To v praxi znamená, že se odblokují dveře jen na jedné straně podle polohy nástupiště. Obdobně fungují dveře u všech elektrických a motorových jednotek a vozů. „U vozidel vybavených blokováním dveří není možné dveře za jízdy otevřít, kromě případů nouzového odblokování za použití k tomu určených nouzových prostředků. U mezinárodního systému TB 5 to platí od rychlosti 5 km/h,“ doplnily pro RAILTARGET České dráhy.
Psali jsme
Česká republika stihne zahájit provoz nového systému ETCS na hlavní železniční síti od ledna 2025. Po úspěšném dokončení zátěžových testů plánuje…
Porušení bezpečnostních předpisů
Aktuálně se plošně přechází právě na systémy TB 0 a SSOD. Podle ČD je u největšího zastoupení jednotek používaný právě systém TB 0 a situace, kterou zachycuje video by se tak u těchto vozů stát nemohla. „V případě videa se jedná bohužel o vůz rakouského původu vybaveného systémem blokování dveří TB 5 podle Mezinárodní železniční unie. V současnosti je událost předmětem šetření. Podle dalších kamerových záznamů a dosavadních zjištění během šetření nebylo zjištěno pochybení ze strany zaměstnanců dopravce. Pokus o nástup se uskutečnil až po řádné výpravě vlaku ve chvíli, kdy se vlak začal rozjíždět. Cestující svým jednání porušili příslušné předpisy a zákaz nástupu,“ konstatovaly dále ČD pro RAiLTARGET.
Podle ČD jako zajímavost lze doplnit, že provoz osobních vozů s tzv. otočnými skládacími dveřmi (typ otevírající se klikou) byl ukončen u německého dopravce DB AG až v letošním roce. Privátní němečtí dopravci však tento typ dveří ve svých vlacích i nadále používají. Z toho je zřejmé, že i v zahraničí probíhá náhrada starších vozů a typů dveří postupně.
Bezpečnost dětí na nádražích
Jiné video zveřejněné na Facebooku ukazuje skupinu dětí, která si pro svou potyčku vybrala stanoviště přímo na kolejích jednoho ze slovenských nádraží. Z videa je přímo patrné, že vlaky projíždějí v bezprostřední blízkosti skupiny dětí. Hrozbou jsou také výzvy na sociálních sítích, kdy se děti pohybují po kolejišti a často navíc pokládají na koleje různé předměty. Těmto případům se nedá bohužel vyvarovat jinak, než osvětou nejen dětí, ale veřejnosti, aby dbala na své vlastní zdraví a dodržovala pravidla spojená s bezpečnou dopravou.