EU version

Do Prachatic vtrhne válečný vlak. Bitva o nádraží jako za druhé světové

Do Prachatic vtrhne válečný vlak. Bitva o nádraží jako za druhé světové
foto: ČD/Vsudybylka
30 / 06 / 2025

Prachatice se na jeden den vrátí do roku 1945. Vojenská show oživí nádraží, kam dorazí speciální parní vlak i dobová armádní technika.

Provoz na romantických lokálkách v jižních Čechách zpestřily o víkendu jízdy historických vlaků. V jejich čele uháněla lokomotiva 354.195 Všudybylka, která táhla historické vagóny s dřevěnými sedačkami i otevřený vyhlídkový vůz. Nostalgické jízdy České dráhy naplánovaly nejen na Šumavě, jak informovala tisková zpráva dopravce. 

Všudybylka na cestách: Historické vlaky oživily nejromantičtější lokálky jižních Čech

První letní jízdy v jižních Čechách se odehrály o uplynulém víkendu na Písecku. V pátek 27. června jel parní vlak u příležitosti 150. výročí tratě v úseku Březnice – Protivín. O den později, v sobotu 28. června, historická souprava zavítala na trať Protivín – Písek – Milevsko, kde bylo velkým lákadlem pomalé projíždění přes nový most v Červené nad Vltavou pro ty, kdo si chtěli pořídit krásné fotografie. V neděli 29. června se pak parními jízdami oslavilo výročí tratě Strakonice – Vimperk – Kubova Huť. Návštěvníci se tam mohli setkat nejen s historickými vozidly, ale také s moderní motorovou jednotkou RegioFox, která rovněž vozila cestující.

Červencové svátky lákaly na Bardotku i jízdy kolem Lužnice

Atraktivní program bude připravený i o červencových svátcích. V sobotu 5. července se cestující budou moci svést parním vlakem z Českých Budějovic do Českých Velenic a dále do Veselí nad Lužnicí. Ten den byl v provozu také zvláštní vlak v čele s historickou motorovou lokomotivou Bardotkou, který vyrazí v opačném směru než parní vlak, tedy z Veselí nad Lužnicí přes České Velenice do Českých Budějovic. V neděli 6. července byla připravena jízda parního vlaku po trase Veselí nad Lužnicí – Jindřichův Hradec – Počátky-Žirovnice.

Speciální vlaky na jihu: Vojenský vlak připomene konec války a boj o nádraží

V pátek 11. července si přijdou na své milovníci vojenské historie. V tento den se odehraje rekonstrukce osvobození Prachatic na konci 2. světové války a součástí akce budou i jízdy „vojenského“ parního vlaku a ukázky bojů o nádraží.

Následující týden už se fanoušci železnice mohou těšit na tradiční Šumavské léto s párou v okolí Volar. Parní vlak vyjede o sobotách a nedělích 12., 13., 19. a 20. července po trasách z Volar do Nového Údolí a pak srdcem Národního parku Šumava k vodní nádrži Lipno do Černé v Pošumaví. Netradiční zážitek nabídla také noční jízda v pátek 18. července, která byla naplánovaná po trase Volary – Nové Údolí – Nová Pec – Volary. Završením šumavské etapy bude jízda z Volar přes Český Krumlov do Českých Budějovic v pátek 25. července.

Vrchol léta: Oslava 200 let koněspřežky

Vrcholem jihočeských letních akcí byla oslava 200 let zahájení výstavby koněspřežné železnice České Budějovice – Linec. V českém úseku tratě se v sobotu 26. července potká historická souprava s jednotkou Pendolino. Historický vlak s parní lokomotivou Všudybylkou vyjede z Českých Budějovic do Horního Dvořiště a zpět. Moderní jednotka Pendolino bude nasazená na protokolárních expresech z Prahy do Rybníka a zpět. Centrem dění byly nejen České Budějovice, ale i Kaplice a Bujanov.

Seriál parních jízd v Jihočeském kraji tím ale neskončil. Ještě v neděli 27. července mohli cestující nastoupit do parního vlaku a vyrazit z Českých Budějovic do Netolic na trať, kam běžně vlaky nejezdí. Tím se s parními vlaky pro letošní prázdniny v jižních Čechách rozloučili, ale na podzim ještě čekají jízdy okolo Tábora a na oslavy 200 let rozhledny na Kleti.

Táborský most se rozloučil s Elinkou

V sobotu 28. června se v Táboře konaly nostalgické jízdy po starém železničním mostě přes řeku Lužnici, který do konce roku nahradí jeho věrná kopie. Poslední červnovou sobotu tak měli zájemci příležitost naposledy se svézt po starém mostě historickým elektrickým vozem, tzv. Elinkou, ze sbírky Národního technického muzea, nebo některým z pravidelných vlaků mezi Táborem a Bechyní v čele s historickou lokomotivou Bobinkou. Časy odjezdů zvláštních i pravidelných vlaků s Elinkou a Bobinkou byly k dispozici na portálu Vlakem na výlet.

Stavební práce na trati z Tábora do Bechyně jsou plánované od první půlky července až do konce platnosti letošního jízdního řádu. Kromě akce 28. června se proto další tradiční letní jízdy s historickými vozidly mezi Táborem a Bechyní letos konat nebudou. 

Všudybylka: Parní legenda, která přežila i konec války

Oblíbené lokomotivy osobních vlaků a lehkých rychlíků, zejména pro svoji snadnou obsluhu a dobrou přechodnost. Vyráběly se v několika sériích a modifikacích. Původní rakouská konstrukce byla ve Škodových závodech postupně upravována. Několik lokomotiv bylo vybaveno unikátním ventilovým rozvodem páry. Poslední dojezdily v pravidelném provozu v roce 1978.

 

Zdroj: ČD

Tagy