foto: Facebook/Parní lokomotiva 475.179 "Pětasedma" (Děčínská Líza)/Děčínskou Lízu čeká oprava kotle, přispět na znovuzprovoznění může i veřejnost
Parní lokomotiva 475.179 Šlechtična, známá také jako Děčínská Líza nebo Pětasedma přišla po mnoha letech nostalgického provozu o způsobilost kotle. České dráhy chtějí tuto parní krásku uvést zpět do provozuschopného stavu, už teď je ale jasné, že oprava bude velmi nákladná. Finančně přispět na znovuzprovoznění lokomotivy může i široká veřejnost, a to prostřednictvím sbírky, která v současnosti startuje.
Několik milionů korun si vyžádá oprava kotle parní lokomotivy 475.179. Prvotní práce na lokomotivě by měly odstartovat letos v červnu, kdy bude zjištěn její přesný technický stav.
Psali jsme
V sobotu 7. května 2022 se koná na Písecku desátý ročník obnoveného turistického pochodu Švejkova padesátka. České dráhy posílí ve spolupráci…
„Nejprve musíme zjistit, jak velký zásah si rekonstrukce vyžádá. Samotná oprava lokomotivy by pak měla začít přibližně za rok. Datum zprovoznění i rozpočet rekonstrukce je v tuto chvíli těžké odhadovat, třeba kvůli cenám železa. Ty už od loňského roku stoupají a dostupnost materiálu se komplikuje i kvůli konfliktu na Ukrajině,“ popisuje Marek Plochý, ředitel Centra historických vozidel Českých drah.
Děčínská Líza, jak se této parní lokomotivě přezdívá, za dvě desítky let od poslední generální opravy svezla tisíce malých i velkých fanoušků železnice. Vyrobena byla v roce 1948 pod výrobním číslem 1901 ve Škodě Plzeň a v průběhu 30 let aktivní služby prošla depy v pražských Vršovicích, Českých Budějovicích, Bratislavě, Zvolenu a nakonec v Děčíně. Po ukončení parního provozu lokomotiva sloužila v depu v Děčíně jako vytápěcí pojízdný kotel. Následně se začala využívat pro jízdy historických vlaků a zúčastnila se kromě mnoha jízd v naší republice několika mezinárodních akcí. Zavítala například do Německa, Švýcarska, Maďarska, Polska nebo na Slovensko. Za svůj dlouhý život vděčí partě chlapů z českolipského spolku pod hlavičkou ČD Nostalgie, kteří jí věnovali tisíce hodin svého volného času.
Psali jsme
Milan Španír plní funkciu prezidetna Mladých nezávislých železničných odborov. Našej redakcii odpovedal na otázky týkajúce sa nielen kolektívneho…
Kvůli vysokým nákladům na opravu se ČD Nostalgie společně s Locomotif.cz rozhodly zřídit transparentní účet, kam je možné finančně přispět na uvedení Děčínské Lízy do provozuschopného stavu.
- Číslo transparentního účtu: 2102184014/2010
- Variabilní symbol: 475179
- IBAN: CZ85 2010 0000 0021 0218 4014
- SWIFT/BIC: FIOBCZPPXXX
Aktuální finanční příspěvek na transparentním účtu naleznete zde.
Zdroj : Tiskové zprávy ČD
Psali jsme
RAILTARGET přináší exkluzivní rozhovor s generálním ředitelem a předsedou představenstva ČD, Michalem Krapincem. Jaké jsou jeho priority ve funkci…