foto: ČD/ComfortJet
ComfortJet prolomil časové hranice a zvládne trasu dlouhou přes 850 kilometrů za neuvěřitelných 11 hodin. Po více než deseti letech se obnovuje přímé spojení do Kodaně.
Skvělá zpráva pro všechny milovníky cestování vlakem. Už od května příštího roku se z Prahy přímo vydáte na epickou jízdu až do dánské Kodaně. České dráhy ve spolupráci s německými Deutsche Bahn (DB) a dánskými Danske Statsbaner (DSB) otevírají zcela novou přímou linku, která slibuje nejen pohodlí, ale i rychlost a komfort bez kompromisů.
Z Prahy rovnou do Dánska: Evropa se propojuje na kolejích
Evropské koleje se stávají zase o něco bližší. Už od května příštího roku si cestující užijí přímou vlakovou linku z Prahy až do Kodaně a slibuje pohodlnou cestu přes Berlín a Hamburk, která potrvá zhruba jedenáct hodin. A to je jen začátek, s dokončením podmořského Fehmarnského tunelu se čas na cestách ještě zkrátí.
Nové spojení není ledajaké; jde o vůbec první spuštěnou trasu z deseti pilotních projektů, jimiž Evropská komise podporuje přeshraniční železniční propojení.
ComfortJet v hlavní roli: Nejrychlejší vlak v historii ČD!
„Tahle dohoda ukazuje, jak silnou pozici mají České dráhy na evropském trhu,“ raduje se Michal Krapinec, šéf Českých drah. Zdůrazňuje, že se díky důvěře německých a dánských partnerů celá linka bude jezdit s jejich nejmodernějšími soupravami ComfortJet, které zajistí „pohodlí bez kompromisů a špičkovou gastronomii.“ Zmínil také, že po rozsáhlé rekonstrukci tratě mezi Berlínem a Hamburkem se ComfortJet stane nejrychlejším pravidelným vlakem v historii ČD, neboť tam pojede rychlostí 230 km/h.
Psali jsme
Žádné zavírání ordinací ani rušení péče. České dráhy uzavřely novou smlouvu, která zajistí, že zdravotní zařízení v šesti městech pojedou dál bez…
Linku, protínající tři země, budou provozovat v těsné kooperaci tři národní giganti železnice: ČD, DB a DSB. Z Prahy vyrazí vlaky celoročně dvakrát denně – kolem půl sedmé ráno a půl jedenácté dopoledne, s letním posilujícím spojem v půl páté odpoledne.
Michael Peterson z Deutsche Bahn Fernverkehr poznamenává, že Evropa se stále více propojuje a mezinárodní dálkové spoje s dlouhou jízdní dobou zaznamenávají rostoucí zájem. „Na tuhle poptávku reagujeme rozšiřováním nabídky atraktivních spojů,“ říká a potvrzuje úspěšnost jejich strategie. Charlotte Kjærulff z dánských DSB pak vyzdvihuje úzkou spolupráci, která umožňuje udržitelné a příjemné cestování po kontinentu: „Jsme hrdí, že můžeme nabídnout další možnosti, jak vlakem objevovat bohatou historii a kulturu Evropy,“ dodává.
Psali jsme
Z Prahy přes noc až do Popradu nebo Košic. Autovlak nabídne klid, pohodlí i převoz auta.
Testovací jízda na obzoru a návrat po deseti letech
Prodej jízdenek začne zhruba půl roku před květnovým startem. Už letos na podzim ale proběhne zkušební jízda ComfortJetu až do Kodaně. Cílem je, aby se personál DB a DSB dokonale seznámil s novou soupravou a vyzkoušel všechny technologie i provozní parametry přímo na trati. Celou trasu v tu dobu absolvuje pouze posádka restauračního vozu, která zajistí kompletní servis.
Přímé železniční spojení mezi Prahou a Kodaní se tak obnoví po více než deseti letech – naposledy tam jezdily přímé noční vlaky v roce 2014, od té doby bylo nutné cestovat s přestupem v Hamburku. Zhruba 850 kilometrů dlouhou trasu, kterou dříve expres Neptun s trajektem zvládal za 14 hodin, teď nové spoje urazí za pouhých 11 hodin, a to díky modernizované infrastruktuře. A to není vše! V budoucnu, po otevření podmořského tunelu mezi Německem a Dánskem a zrychlení dalších úseků, se cestovní doba ještě výrazně zkrátí.
Z nového spojení nebudou mít prospěch jen ti, kdo míří přímo mezi Prahou, Berlínem a Kodaní. Vlaky obslouží i řadu dalších důležitých center jako Ústí nad Labem, Drážďany, Hamburk nebo Odense. V metropolitních oblastech a zastávkách na trase žije přes 15 milionů lidí, pro které se otevírají nové možnosti cestování napříč Skandinávií, střední a jižní Evropou a naopak.
Psali jsme
Na závěr našeho cestování po Skandinávii jsme se podívali do Ribe, jednoho z nejstarších dánských měst. Do Ribe, kde nás přivítala i česká…
Co nabídne ComfortJet: Pohodlí, technologie a bezbariérovost
A co na cestující čeká v samotném vlaku? České dráhy nasazují ComfortJety, které představují špičku v dálkové dopravě. Kabiny jsou tlakotěsné a klimatizované, což zajišťuje ticho a pohodlí i při vysokých rychlostech a průjezdech tunely. Vlak je bezbariérový od dveří po toalety, s elektrickými plošinami pro vozíčkáře a hmatovými prvky pro nevidomé. Sezení je ergonomické, s koženými sedačkami v první třídě a možností bezdrátového nabíjení. Samozřejmostí je Wi-Fi připojení, palubní portál a zábavní systém.
Nezapomnělo se ani na rodiny s dětmi, pro které je připraveno dětské kino a stolní hra, ani na cyklisty s místy pro kola. Vlak je plně vybaven pro mezinárodní provoz, včetně pokročilých protipožárních systémů a technologie pro dlouhé tunely, což mu umožňuje jezdit v šesti evropských zemích a dosahovat vysokých rychlostí. Cestující si navíc užijí špičkovou gastronomii v restauračním voze s moderní kuchyní a výčepem piva.
Zdroj: ČD