EU version

Chladí, maže, září: Mazačka, co se nikdy nefláká

Chladí, maže, září: Mazačka, co se nikdy nefláká
foto: Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0/Mazací tramvaj - Mazačka
21 / 12 / 2024

Mazačka se nevzdává. Mazací tramvaj je i letos součástí pražské vánoční flotily. V létě chladí zatravněné koleje a v zimě se obléká do světýlek.

Ikonická Mazačka je součástí vánoční flotily. Všimli jsme si ji při pražské „promenádě“ vánočně nazdobených vozidel. Právě Mazací tramvaj je mezi nimi. Nedalo nám to a zabrousili jsme trochu do historie. 

„Mazací tramvaj mohou cestující i dopravní fanoušci nadále potkávat v ulicích Prahy i přesto, že nové pražské tramvaje typu 15T jsou již vybaveny mazacím zařízením, a vlastně tak nahrazují primární úkol "mazačky", konstatuje dopravní podnik s tím, že jízdy tohoto pracovního vozu nejsou tak časté jako v minulosti. Vidět ji ale lze během vánočního období s výzdobou, v letních horkých a suchých měsících potom pomáhá s kropením zatravněných kolejových pásů.

Start pracovní etapy Mazačky

Původní "kilometry nepolíbená" tramvaj T3CS dorazila do DPP v roce 1965 přímo z výrobního závodu ČKD Tatra. Tím odstartovala její pracovní etapa. A jak to pokračovalo? Najela 120 000 kilometrů a v lednu 2016 byla odstavena do hostivařských Opraven tramvají k pravidelné údržbě. Nakonec došlo k rekonstrukci, byly přidány nové vymoženosti a oprava původních dílů. Například nové dveře, kabeláž pro kamery a v kabině nově vynikala opravená sedačka či panel pro řidiče.

 

 

 

 

 

 

Estetika: Lak i nádrž na vodu

Nechyběly novinky ani v rámci estetiky. Nový lak a nádrž pro vodu. Hned nás asi všechny napadá, na co ji potřebuje. „Tramvaje Škoda 15 T se dodatečně dovybavují mazacím zařízením, což mazačku „ohrožuje na životě“, proto vznikl projekt kropicího vozu, který v letních měsících zavlaží trávou osazená tramvajová tělesa,“ vysvětluje dopravní podnik.

Nutné zmínit, že aplikace maziva pomáhá snížit hluk a opotřebení kolejnic a kol. V roce 2017 najela každý den v průměru přes 200 kilometrů, a svého času byla jedna z nejvytíženější tramvají v Česku. 

Kromě světýlek také sledování prachu 

Má také jednu zajímavou funkci – sledování kvality vzduchu a teploty v reálném čase. „Snímač prachu je umístěn na boční straně tramvaje a při pohledu připomíná obrysové světlo. Uvnitř se ale místo světelného zdroje skrývá laserový snímač prachu. Díky tomu můžete online sledovat aktuální data o smogové situaci v částech Prahy, kudy tramvaj projíždí,“ konstatuje podnik s tím, že senzory měří koncentraci polétavého prachu. Tyto malé prachové částice velice snadno pronikají do plic, a přinášejí tak závažná zdravotní rizika spojená s onemocněním dýchacích cest, ale i kardiovaskulárních chorob.

 Zdroj: Dopravní podniky Praha; sociální sítě 

Tagy