EU version

Cháron mezi tramvajemi: Černá Máry vozila po Praze nebožtíky, vojáky i zajatce

Cháron mezi tramvajemi: Černá Máry vozila po Praze nebožtíky, vojáky i zajatce
foto: archiv Dopravního podniku hl. města Prahy/Historická tramvaj Černá Máry
05 / 03 / 2025

Černě natřená tramvaj s velkým bílým křížem na boku převážející v ulicích Prahy nebožtíky v rakvích. To není začátek nového hororového filmu, ale skutečný příběh tramvaje přezdívané Černá Máry.

V říjnu 1917, tedy rok před vznikem první republiky, se pražskými ulicemi projížděla černá tramvaj s velkým bílým křížem na boku. Podle serveru Metro.cz se jednalo o motorový vůz číslo 152, který lidé z tehdejších Elektrických podniků královského hlavního města Prahy upravili tak, aby v něm bylo možné převážet až čtyři rakve. Rakve se upevňovaly na výsuvné desky pomocí řemenů. Ve spodní části odklopné bočnice vozu se pak nacházel přístup do toho prostoru. 

 

Černá Máry převážela nejen zemřelé vojáky

Podle informací magazínu Dotyk sloužila tramvaj pro převoz zemřelých vojáků z vojenských nemocnic na hřbitovy po celé Praze. Petr Zeman, vedoucího rozvojového odděleí Hřbitovů Praha, dodává, že mezi zemřelými byli také váleční zajatci či uprchlíci. Zeman to uvedl v jednom z dílů podcastu Pražské věže, jenž byl věnovaný smrti a pohřebnictví. V podcastu se také dozvíme, jak vznikl název tramvaje: Jedná se o slovní hříčku odkazující na slovní spojení na márách, jehož význam vysvětluje Slovník spisovného jazyka českého jako pohřební nosítka.

  

Tramvaj místo koní

Jelikož na počátku 20. století byly automobily spíše vzácností, byla pro přepravu materiálu, potravin, ale i rakví běžně využívána koňská spřežení. Jelikož ale koně sloužili na konci první světové války pro převoz děl a munice na frontě, padlo rozhodnutí na zřízení pohřební tramvaje. První jízda proběhla 22. října 1917, kdy tramvaj vyjela z Karlova náměstí, aby převezla dvě rakve se zemřelými vojáky: Jednu rakev dopravila na Olšanské hřbitovy, druhou na Vinohradský hřbitov.

 

Ozdravné tramvaje

Černá Máry byla v základu klasický motorový vůz č. 152, který od roku 1900 až do své proměny v roce 1917 jezdil pražskými ulicemi. Podle informací webu PrahaIN.cz byly předchůdkyněmi Černé Máry sanitární tramvaje, které pendlovaly mezi nádražími a nemocnicemi. Část těchto speciálních tramvají měla odstraněné lavice, aby v nich byl dostatek místa pro položení nosítek s raněnými lidmi. Jelikož ale část těžce raněných vojáků v nemocnicích umírala, bylo logickým vyústěním vypravení první pražské pohřební tramvaje. Pro raněné existují také evauční vlaky, svědkem toho jsme mohli být na Ukrajině. 

 

Inspirace Černé Máry: Pohřebnictví v Itálii

Inspiraci pro Černou Máry byla Itálie. Ačkoliv jezdila první pohřební tramvaj už v roce 1886 v Buenos Aires, právě v Itálii, konkrétně v Miláně, posunuli převoz zemřelých na novou úroveň. V roce 1912 byl postaven nový hřbitov Cimitero Maggiore, který byl od toho původního vzdálený přibližně 7 kilometrů, bylo proto třeba vyřešit převoz zemřelých. Město se proto rozhodlo využít jednu z místních tramvají, kterou uprostřed oddělili přepážkou.

Tramvaj sice uvezla jen dvě rakve, ale vešlo se do ní až 16 pozůstalých (osm na každou polovinu vozu) a duchovní, který měl v tramvaji vlastní kabinku. Počet milánských pohřebních tramvají se postupně rozrostl na celkových třináct. Pět nich dokonce disponovalo vlečným vozem, jenž umožňoval přepravu smutečních věnců a květin.

Wikimedia Commons / autor neznámý

 

Poslední jízda Černé Máry 

První pražská pohřební tramvaj nesloužila příliš dlouhou dobu. Její poslední jízda 17. června 1919. Během svého téměř dvouletého působení převezla Černá Máry celkem 1042 mrtvých vojáků. O oblibě této mimořádné tramvaje svědčí i speciální dřevěný model, který během nákupní akce Black Friday neboli Černého pátku nabízel eshop Vrky. Černou Máry v poměru 1:64 si mohli nakupující pořídit tématicky pouze v rámci této akce. 

Zdroj: MilujuPrahu.czSlovník spisovného jazyka českéhoserver Novinky.czwebu PrahaIN.cz 

Tagy