EU version

Cestující pojedou vlakem z Jeseníku do Šumperka novým tunelem za 23 minut

Cestující pojedou vlakem z Jeseníku do Šumperka novým tunelem za 23 minut
foto: Ilustrační, Archiv redakce/Cestující pojedou vlakem z Jeseníku do Šumperka novým tunelem za 23 minut
21 / 09 / 2023

Železniční tunel do Jeseníku má smysl z dopravního i ekonomického hlediska. Je to záměr, který historicky zásadně pozvedne význam celého regionu, ukázaly první výstupy nové územně plánovací studie železničního propojení Jesenicka a Olomoucka. Doporučená varianta navrhované trasy železnice byla včera odpoledne prezentována zástupci Olomouckého kraje společně s tvůrci studie představitelům místní samosprávy dotčených města a obcí na Šumpersku a Jesenicku na městském úřadě v Šumperku. Následně se o projektovém záměru diskutovalo.

Projekt prověřil možnosti vedení železniční dopravy v širším kontextu, tedy v celé sledované trase od napojení z hlavní železniční tratě Olomouc – Praha v Zábřehu přes Šumperk a Kouty nad Desnou do města Jeseník a dále do Polska. Celkové investiční náklady jsou odhadovány na 19 miliard korun.

„Výstupy projektového záměru mě překvapily, protože se ukázalo, že je možné postavit novou konkurenceschopnou železniční trať, která umožní cestovat vlakem ze Šumperka do Jeseníku za pouhých 23 minut,“ říká prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka. A k tomu dodává: „Rozhodně se jedná o smysluplný projekt nadnárodního významu, který výrazně pomůže rozvoji celého regionu a chtěl bych tímto vyzvat pana ministra dopravy Martina Kupku, aby nový železniční tunel do Jeseníků zařadil mezi prioritní infrastrukturní stavby.“

„Studie prokázala jednoznačně přínosy, a již v této fázi potvrdila, že tento projekt je ekonomicky výhodný. Nepamatuji za poslední desítky let železniční stavbu, která by měla taková pozitiva pro region, a to zatím jen z plánovací studie. Proto je žádoucí dát tomuto projektu zelenou a podpořit jej politicky na všech úrovních, abychom stavbu nové železnice nejen do Jeseníku posunuli do další fáze přípravy a mohlo se co nejdříve začít s výstavbou,“ říká Jaroslav Tomík, člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

„Bude potřeba důkladně vyhodnotit všechny přínosy nové železnice, v rámci přípravy maximálně eliminovat negativní dopady a pochopit, že je to v současnosti jedinečná příležitost, jak díky tomuto kvalitnímu a smysluplnému projektu získat z Evropy velice významné finanční zdroje pro region,“ dodává Tomík.

„Jedná se o projekt, který je v souladu s evropskou i národní dopravní politikou, a jednoznačně pomůže naplňovat cíle ekologických opatření v dopravě. Pevně věřím, že další podobně zpracované projekty rozvíjející železniční dopravu v Česku budou následovat a nezůstanou jen v šuplíku, ale dojde v dohledné době k jejich skutečné realizaci a uvedení do provozu, aby mohly sloužit cestujícím,“ uzavírá Vyka.

Zdroj: Svaz cestujících ve veřejné dopravě

Tagy