foto: Redakce RT / public domain /Plzeňské hlavní nádraží
REPORTÁŽ. Nově zrekonstruované nádraží v Plzni je již nějaký pátek v provozu. Nové prostory září svěžestí a modernitou, přičemž nová organizace pokladen zaručuje plynulost servisu. Redakce RT šla nádraží prozkoumat osobně a vyzpovídala několik cestujících.
Památkově chráněná budova plzeňského hlavního nádraží se po náročné rekonstrukci na začátku roku 2024 otevřela veřejnosti, finální úpravy skončily v březnu. Cestující si přijdou na kvalitnější služby, lepší komfort, bezbariérový přístup, a mnohem více, proto jsme se s redakcí RAILTARGET vydali na místo osobně. Byli jsme mile překvapeni.
Že má Plzeň zrekonstruované nádraží si můžeme všimnout hned při příchodu k nádraží od Americké ulice v Plzni. Celý objekt má novou střechu a fasádu, vše s důrazem na jeho památkovou ochranu. Ke snížení energetické náročnosti budovy přispěla výměna oken a dveří. Nově otevřená je i horní hala, která se nachází v úrovni nástupišť. V budově jsou nově eskalátory, moderní veřejné toalety a další. Cestujícím slouží nový informační systém, nevidomí mohou používat hlasové majáčky, sluchově postižení pak zesilovací indukční smyčky.
Cítíme se také o poznání bezpečněji, a to díky komplexnímu osvětlení vstupní haly. Navíc je v celém objektu nainstalován kamerový systém s přímým dohledem. „Příchod do nádražní haly je impozantní. Prostředí je světlé, vzdušné, čisté a prostory uvnitř působí až dojmem, že jste se ocitli v krásném divadelním sále,“ neskrývá nadšení Plzeňačka.
„Překvapilo mě, že z původního interiéru zůstaly dvě tmavé vysoké kamenné postavy, které jsou u schodů. Je to odkaz k historii. Je to dobře,“ pokračovala dále cestující středního věku a nostalgicky vzpomínala na své mládí a dětství, kdy jezdila s babičkou na venkov. Na nádraží teď byla za doprovodu maminky v seniorním věku. Jely na výlet do Prahy.
Sochy ve vstupní hale se nazývají Železničář, který vedle schodiště tvoří dvojici se sochou Kovodělníka. Socha z patinované sádry pochází z roku 1956. Autory sochy jsou Václav (Vjačeslav) Irmanov a Karel Čermák.
V zadní části budovy pak mohou cestující vidět prosklené kukaně, které sloužící k prodeji jízdenek a informacím. Pryč jsou doby, kdy jednotlivé pokladny byly hned u vchodu. Nyní jsou hezky organizované, přehledné a moderní.
„Plzeňské nádraží jde s dobou. Starým pokladnám už odzvonilo,“ zhodnotila nákup jízdenek cestující z Plzně a dodala, že se těší až si dá v druhém patře KFC, které lemuje moderní industriální halu. Tam se nacházejí nacházejí také pohdlné a tvarově zajímavé odpočinkové lavice. „Jako častý cestující bych uvítala, kdyby zde otevřela i svoji pobočku kavárna CrossCafé,“ řekla s úsměvem milovnice kávy.
„Je to opravdu reprezentativní místo, kam přijíždějí cestující z celé ČR i zahraničí,“ řekla pyšně paní, která dívku doprovázela. „Myslím, že se nemusíme stydět za naše nádraží. Podle mého názoru je mnohem hezčí než nádraží v Praze,“ řekla rozhodně a držela sáček KFC s kuřecíma nugetkami.
Všimla si ale, že nahoře u stropu byl vlhký vlek, který se vyjímal na nové bílošedé omítce. Jde zřejmě o pozustalou stopu nedávno proběhlého incidentu, kdy kopuli poškodila zatékající voda. V té době se jednalo o nevzhledné mapy o ploše několika metrů čtverečních.
„Ještě bych tedy chtěla dodat, že by město Plzeň mělo zapracovat na tom, aby za okolí hlavního nádraží vytlačilo všechny bezdomovce a feťáky, kteří se tam sdružují,“ řekla smutně.
Není totiž žádnou novinkou, že oblast u východu z hlavního nádraží bývá často předmětem krimi zpráv. U Paluby Hamburk se dějí divy.
Nedávno museli strážníci městské policie řešit jeden nechutný případ. Žena bezostyšně močila přímo před stánkem s občerstvením a mezi procházejícími lidmi. Plzeňané si také stěžují na rvačky před hlavním nádražím. Stěžuje si i obsluha ve stánku s občerstvením. Bezdomovci totiž obtěžují i obsluhu. Každodenním koloritem jsou zde těžce opilí nebo zfetovaní lidé, často pomočení či pokálení.
Celková rekonstrukce památkově chráněného objektu nádraží začala na jaře 2021 a navázala na rozsáhlou modernizaci kolejiště. Na své si přijdou i dopravní zaměstnanci díky zlepšenému vnitřnímu uspořádání.
Zdroj: Redakce RT