EU version

Cestopis: Železniční výlet do pohřebiště dánských králů i za vikingskými loděmi

Cestopis: Železniční výlet do pohřebiště dánských králů i za vikingskými loděmi
foto: Redakce RAILTARGET/Železniční výlet do pohřebiště dánských králů i za vikingskými loděmi
27 / 10 / 2023

Redakce RAILTARGET publikuje další díl ze série cestopisů po Dánsku, Norsku a Švédsku. Naší předposlední zastávkou na cestě bylo padesátitisícové Roskilde, kam jsme se vydali na odpolední výlet vlakem z Kodaně.

V pátek jsme odjeli v 13.52 z hlavního kodaňského nádraží vlakem do Roskilde, města, kde se nachází nejstarší dánská katedrála, v níž jsou dodnes pohřbíváni dánští panovníci. Kromě ní se tu nachází i muzeum, ve kterém jsou k vidění lodě dávných vikingů. Do tohoto historického města nás přepravila opět jednotka X31, se kterou jsme se již svezli v předchozích třech dnech.  Tentokrát však nebyla ve službách společnosti Öresundståg, nýbrž ji provozovala společnost DSB, vlastněná dánským státem.

Roskilde / Redakce RAILTARGET

Jedná se o regionální vlak s maximální rychlostí 180 km/h. Rozdílem oproti Švédsku a Norsku bylo, že naprostá většina nápisů a hlášení byla výhradně v dánštině. Jednotka je samozřejmě elektrická a má klasické velkoprostorové uspořádání 2+2 jak v první, tak i ve druhé třídě. Za zmínku stojí i ramínka, která jsou k dispozici v první třídě. Cesta byla opět velmi příjemná a my ve 14.18 h vystupovali na nádraží v Roskilde. Toto nádraží disponuje krom nádherné budovy, před kterou se nachází autobusová zastávka, i potraviny, dřevěné lavičky či automat na jízdenky. Na všechny vlaky lze koupit jízdenky přes aplikaci společnosti DSB.

Po prohlídce tohoto nádherného města jsme se vydali zpět do Kodaně. Z Roskilde jsme odjeli ve 21.22 jednotkou IC4, jež byla vyrobena společností AnsaldoBreda, nadnárodní korporací se sídlem v Itálii, kterou ale koupil francouzský Alstom. Původně byly tyto dieslové jednotky s maximální rychlostí 180 km/h určeny pro dálkovou dopravu, ale kvůli stáří, poruchovosti a elektrizaci tratí byly přesunuty pro potřeby dopravy regionální. Jednotka provozovaná společností DSB, jež mimochodem provozuje drtivou většinu vlaků v Dánsku, byla vybavena i zásuvkami či Wi-Fi připojením. Bez zajímavosti není ani to, že jednotka působila hlavně při rozjezdech, jako by měla převodovku, což je pravděpodobně způsobeno chybějícím elektromechanickým přenosem výkonu. My se mezitím ani pořádně nestihli usadit a již ve 21.46 jsme vystupovali na hlavním nádraží v Kodani.

Cestovatelský tip: Byť jízdenky v Dánsku prodávají pro své spoje všichni dopravci, určitě je jednodušší koupit vše přes aplikaci DSB, která nabízí jízdenky na všechny vlaky všech společností působících v Dánsku.

Autor: Ondřej Čech

Tagy