EU version

Cestopis: Vysokorychlostním vlakem po severské železnici

Cestopis: Vysokorychlostním vlakem po severské železnici
foto: Redakce RAILTARGET/Cestopis: Vysokorychlostním vlakem po severské železnici
08 / 09 / 2023

Redakce RAILTARGET přináší již devátý díl severského železničního cestopisu. Co nás dnes čeká? Po dvou dnech strávených ve Stockholmu a jeho okolí jsme se vydali vysokorychlostním vlakem do Lundu a měli možnost ochutnat i nabízenou snídani.

Jednotka X 2000 / Redakce RAILTARGET

Ve Stockholmu jsme pobyli až do pondělního rána. V 8.21 h jsme chtě nechtě museli odjet do Lundu, a to opět jednotkou X2000, která nás přepravila i mezi Göteborgem a Stockholmem. Jediným rozdílem této jednotky provozované společností SJ od té, jíž jsme jeli v sobotu, bylo, že tichý oddíl měl uspořádání 2+2 (jako druhá třída), zatímco mezi Göteborgem a Stockholmem měl uspořádání 2+1 (jako první třída). Za zmínku stojí snad i to, že v okolí Stockholmu je maximální traťová rychlost 250 km/h, ale my nejeli víc než 200. Ptáte se proč? Jednotka rychleji prostě neumí.

Snídaně v první třídě / Redakce RAILTARGET

Příjemnou pozorností byla i snídaně, kterou jsme zdarma v první třídě dostali. Skládala se z horkého nápoje (káva/čaj), ovocného džusu, pečiva, másla, meruňkového džemu, bílého jogurtu, ovocného müsli a slané palačinky se sýrem, salátem a rajčetem. Snídani roznášel personál na místo a nabízí ji ve všech vysokorychlostních vlacích SJ, které vyjedou před devátou hodinou. Roznos byl v našem případě ukončen v 9.30 h. V první třídě jsme měli na představku opět k dispozici i čaj, kávu, vodu a drobné občerstvení (ovoce, malé čokolády).

Bistro vůz / Redakce RAILTARGET

Na výrazně lehčí formu snídaně mají nárok i cestující v tichém oddíle, do něhož jsou jízdenky o něco dražší než do klasické dvojky. Musí si ovšem pro svou snídani dojít do bistro vozu, který byl součástí vlaku.

Nádraží Lund / Redakce RAILTARGET

Zajímavá byla i kontrola jízdenek, kdy průvodčí pouze prošel vlak a zkontroloval na mobilu, zda nikdo nesedí na místě, které nebylo zarezervované (vlak byl povinně místenkový). Nám opět čas ve vlaku rychle utekl a v 12.34 h jsme vystupovali ve stotisícovém Lundu.

Tramvajová zastávka v Lundu / Redakce RAILTARGET

Po vystoupení na nádraží Lundu nás potkal šok. Poté, co jsme se vyloudali z nadchodu, chtěli jsme se podívat do nádražní haly, ale hala nikde. Bylo to pro nás překvapení. Před nádražím se nachází autobusová a tramvajová zastávka. Celkem má 6 kolejí a všechny z nich jsou průjezdné.

Cestovatelský tip: Při rezervaci místa je možné si vybrat, zda chci sedět po/proti směru jízdy.

Zdroj informací: Redakce

Tagy