EU version

Cestopis: Sbohem, Norsko! Ahoj, Švédsko!

Cestopis: Sbohem, Norsko! Ahoj, Švédsko!
foto: Redakce RAILTARGET/Cestopis: Sbohem, Norsko! Ahoj, Švédsko!
01 / 09 / 2023

Redakce RAILTARGET přináší šestí díl cestopisu o železničním cestování po dalekém severu. V tomto díle opustíme Norsko a vydáme se vlakem do švédského Göteborgu.

Po krátkém spánku jsme opět vyrazili na nádraží Oslo S, ze kterého nám měl jet v 10.01 h vlak do Göteborgu.  Když jsme ale přišli na perón, vlak opět nikde. Možná je pro nás hlavní nádraží v Oslu zakleté, ale tentokrát vlak dorazil výrazně rychleji a v 10.16 h už jsme opouštěli, soupravou podobnou té, která nás přepravila včera, Oslo.

Vlak na nádraží v Oslu / Redakce RAILTARGET

Tento vlak disponující pouze druhou třídou provozuje norská společnost Vy. Bez zajímavosti není, že až do Göteborgu platí norský tarif. Opačně je to na trati Stockholm – Oslo, kterou provozují švédským státem vlastněné SJ a platí na ní tedy tarif švédský v celé její délce. Za zmínku snad stojí, že ve vlaku byl opět k dispozici automat na studené nápoje a občerstvení, který bral opět výhradně karty. Cestu snad znepříjemňoval jen poměrně malý prostor na nohy. Ve 14.05 h vlak s dvacetiminutovým zpožděním zastavil na své konečné v Göteborgu.

Druhá třída / Redakce RAILTARGET

Vzhledem k tomu, že se jednalo o poslední cestu po Norsku, dovolím si nyní krátký sumář. Ačkoli v Norsku funguje celá řada dopravců, jízdenky na všechny se dají koupit jednoduše přes společnost Endur, která je vlastněná Norskem. Jízdenky se dají koupit buď na konkrétní vlak (levnější), nebo tzv. flexibilní (dražší), u kterých jde v případě potřeby jízdenku změnit na vlak jiný. V Norsku též platí bez ohledu na provozovatele mezinárodní síťové jízdenky včetně zaměstnaneckých jízdních výhod. Infrastruktura, kterou spravuje společnost Bane NOR, ovšem asi není v úplně ideálním stavu. I to je důvod, proč stát v nedávné době vyčlenil velké prostředky na její rozsáhlou rekonstrukci. To je asi hlavní důvod, proč jsme se setkali během našeho putování po Norsku s tolika mimořádnostmi. Cestovatelský komfort byl však i přesto vysoký.

Redakce RAILTARGET

Nádraží v Göteborgu je vůbec nejstarší v celém Švédsku a pochází z roku 1856. Nádraží druhého největšího města Švédska má celkem 16 kolejí, hromadu restaurací, kaváren i obchodů a je hlavové. Cestující první třídy zde navíc mohou využít SJ lounge. Naproti vlakovému se nachází nádraží autobusové a pěšky je to pár minut chůze od centra. Poslední věcí, kterou bych rád zmínil, jsou tramvaje, které, tedy alespoň podle mého skromného názoru, vypadají při nejmenším působivě.

SJ Lounge / Redakce RAILTARGET

Cestovatelský tip: Odpadkové koše naleznete pouze na představcích, nikoli u sedadel.

Švédská tramvaj / Redakce RAILTARGET

Zdroj informací: Redakce

Tagy