EU version

Cestopis: První jízda se švédskými dálkovými vlaky otevírá StockholmCestopis: První jízda se švédskými dálkovými vlaky otevírá Stockholm

Cestopis: První jízda se švédskými dálkovými vlaky otevírá StockholmCestopis: První jízda se švédskými dálkovými vlaky otevírá Stockholm
foto: Redakce RAILTARGET/Cestopis: První jízda se švédskými dálkovými vlaky otevírá Stockholm
04 / 09 / 2023

V sedmém díle oblíbeného cestopisu redakce RAILTARGET se zaměříme na Stockholm. Při přesunu do Stockholmu jsme měli ve Švédsku poprvé tu čest s jejich dálkovými vlaky. Hlavní město Švédska disponuje několika nádražími, z nichž nejvýznamnější jsou Stockholm Central a Stockholm City, která spolu fungují podobně, jako by měla fungovat v budoucnu stanice Praha Opera s pražským hlavním nádražím.

Jednotka X 2000 / Redakce RAILTARGET

Po prohlídce Göteborgu jsme druhý den vyrazili v 10.24 h směr Stockholm. K přesunu nám dokonale posloužila jednotka X 2000, která je dokonce švédské výroby od společnosti ABB. Za povšimnutí stojí, že v 90. letech byla celá tato jednotka tvořena jen první třídou, ale postupně se od této koncepce upustilo a dnes tvoří ze šesti vozů jedničku pouze jeden vůz, ve kterém je zdarma k dispozici čaj, káva i drobné občerstvení. Zatímco první třída má uspořádání sedaček 2+1, druhá třída nabízí uspořádání 2+2. K dispozici jsou samozřejmě i zásuvka či Wi-Fi.

První třída X 2000 / Redakce RAILTARGET

Soupravu, jež má maximální rychlost 200 km/h, tvoří krom vozu první třídy i řídící vůz, tři vozy klasické druhé třídy a vůz druhé třídy nekombinovaný s bistrem. Součástí této jednotky provozované společností SJ je i mašina, jež je s jednotkou pevně spojena a odpojit ji lze pouze v dílně. Cesta byla příjemná a na minutu přesně ve 13.25 h vlak zastavil na stanici Stockholm Central. 

Bistro / Redakce RAILTARGET

Nádraží Stockholm Central má celkem 19 kolejí, z nichž jezdí dálková a regionální doprava. Z této stanice jezdí pravidelně z desáté koleje tzv. Arlanda express, který má svůj zvláštní tarif. Na letišti staví i jiné vlaky, ale pokud s nimi pojedete, budete muset krom klasické jízdenky zaplatit i speciální poplatek za využití stanice letiště, jenž se při využití Arlanda expressu neplatí. Hala na nádraží Central je jednoduše obrovská a najdete v ní vše od SJ lounge, přes nejrůznější obchody, kavárny a jiná stravovací zařízení, až po toalety a skříňky na zavazadla.

Arlanda express / Redakce RAILTARGET

Nádraží Central je navíc podzemně propojeno se stanicí Stockholm City, která je čistě podzemní a dá se do ní dostat ze země několika vstupy. Nádraží Stockholm City má celkem 4 koleje a jezdí z něj výhradně příměstské vlaky. Toto propojení je identické s plánovaným propojením stanice Praha Opera, která má být v budoucnu postavena, s hlavním nádražím v Praze. Ze stanice Stockholm City je navíc přímý přístup na metro.

Hala nádraží Stockholm Central / Redakce RAILTARGET

Obě nádraží se nachází méně než 20 minut chůze od historického centra, které je neobyčejně kompaktní a doslova plné historických památek, které máme v plánu v následujících dvou dnech prozkoumat. Snad ještě doplním, že MHD ve Stockholmu provozuje společnost SL a jízdenky na ni se dají koupit jednoduše přes mobilní aplikaci a platí i v příměstských vlacích, v případě potřeby se k nim dají i dokoupit doplňkové jízdenky.

Podzemní propojení dvou stanic / Redakce RAILTARGET

Cestovatelský tip: Pokud máte zakoupenou jízdenku na dálkový vlak SJ do první třídy, využijte na nádraží k čekání SJ lounge, kde se můžete i zadarmo najíst a zpříjemnit si tak čekání na vlak.

Propojení nádražních stanic / Redakce RAILTARGET

Zdroj informací: Redakce

Tagy