EU version

Cestopis: Poštovní vlak s parní lokomotivou v Maihaugenu

Cestopis: Poštovní vlak s parní lokomotivou v Maihaugenu
foto: Redakce RAILTARGET/Cestopis: Poštovní vlak s parní lokomotivou v Maihaugenu
25 / 08 / 2023

RAILTARGET přináší již třetí díl oblíbeného železničního cestopisu o cestování po severské železnici. V Lillehammeru, dějišti zimních olympijských her v roce 1994, jsme se zastavili při cestě po Norsku na jednodenní zastávku. Na jeho malém nádraží jsme vystoupili v sobotu večer, abychom z něj v neděli odpoledne opět vyrazili regionálním vlakem směr Oslo.

Poštovní vlak ve skanzenu Maihaugen

Vzhledem k tomu, že jsme do Lillehammeru přijeli až večer, rozhodli jsme se pro krátkou procházku po okolí. Druhý den byla v plánu návštěva skanzenu Maihaugen, kterou bych určitě doporučil i vlakovým nadšencům. K vidění je tam totiž mj. i poštovní vlak  s parní lokomotivou.

Poštovní vlak ve skanzenu Maihaugen

V Lillehammeru mají poměrně velkou nádražní budovu, jež disponuje pouze třemi kolejemi. Na druhou stranu se na nádraží nachází řada doplňkových služeb. Využít můžete toalety, skříňky na zavazadla, potraviny či restauraci, ve které nabízejí famózní masové kuličky. Jízdenky se opět dají koupit v anglicky komunikujících automatech na nádraží, které patří státní společnosti Entur, jež prodává lístky na vlaky po celém Norsku bez ohledu na dopravce.

Nádražní budova v Lillehammeru

Zdá se, že čas v Norsku plyne rychleji než jinde, protože, aniž bychom se nadáli, byl čas opět vyrazit na cestu. V 18.12 h regionální expres provozovaný státem vlastněnou společností vyrazil kupředu. Jednotku vyrobila společnost Stadler, konkrétně by se mělo jednat o Typ 74. Jednotka je složena celkem z 5 vozů, přičemž pouze do vozu číslo 1 bylo možné koupit si místenku a v posledním voze se nacházel tichý oddíl. Jednotka opět disponovala zásuvkami, Wi-Fi připojením, prostornými policemi nad hlavami i automaty na občerstvení, teplé a studené nápoje, ve kterých šlo platit výhradně kartou. Místo klasických košů v ní byly plastové pytle na odpadky. Velká prosklená okna poskytovala výhledy na neobyčejně krásnou norskou krajinu. Necelou hodinu jízdy před Oslem vlak zrychlil až na 200 km/h, a touto rychlostí jsme se neúprosně hnali k Oslu. Ve 20.16 h jsme zastavili ve stanici Oslo Sentralstasjon a nám nezbylo než vystoupit. Vlak dále pokračoval do Akseru a za Oslem byl nahrazen v části trasy autobusy.

Stadler, Typ 74

Cestovatelský tip: Návštěvou samoobslužné restaurace na nádraží v Lillehammeru rozhodně neuděláte chybu

Automaty na občerstvení, teplé a studené nápoje

Zdroj informací: Redakce

Tagy