foto: Redakce RAILTARGET/Cestopis: Nechybí mu čumák? Šok před vlakem do Kalmaru
Dnes si můžete přečíst již desátý díl cestopisu po severské železnici, který exkluzivně přináší redakce RAILTARGET. Po jednodenní anabázi v Lundu nastává přesun za dalším dobrodružstvím. Jak jinak než vlakem! Tento má však velmi pozoruhodný „čumák”. Vydejte se s námi do historického Kalmaru.
Dnes jsme měli ve Švédsku poprvé co dočinění s jinou společností než s SJ. Konkrétně se společností Öresundståg, jež provozuje vlaky na trati mezi Kalmarem a Kodaní. Tato společnost spadá pod švédský Skånetrafiken a francouzskou společnost Transdev.
Z Lundu jsme odjeli jednotkou X31, vyrobenou společností Bombardier, v 9.01 h. Celý vlak kvůli vysoké vytíženosti tvořily dvě tyto třívozové jednotky, z nichž v každé z nich je jeden oddíl tichý a v jednom oddílu se nachází první třída, v níž bohužel není k dispozici žádné občerstvení. Mezi těmito dvěma jednotkami šlo přecházet i během jízdy, což je poměrně unikátní. Zároveň se dají za méně než pět minut rozpojit i ve stanici.
Ačkoli tak tato jednotka s maximální rychlostí 180 km/h nevypadá, je velmi aerodynamická. Podobné jednotky, rovněž s uspořádáním sedaček 2+2, využívá i Belgie, Španělsko či Izrael. Naše cesta, během které se vystřídali 3 průvodčí, bleskově utekla a v 11.59 h jsme vystupovali na nádraží v Kalmaru.
Hlavové nádraží v Kalmaru je poměrně malé, čítá pouhé 3 koleje. Přičemž u každé koleje jsou 2 nástupiště označená A a B, oddělená tak, že tvoří prakticky 6 kolejí. Uvnitř nádraží je čínská restaurace, kavárna, záchody i skříňky na zavazadla. Vedle nádraží jsou i potraviny Pressbyrån, které se v okolí nádrží ve Švédsku vyskytují poměrně často, a kde prodávají obvykle i jízdenky na vlaky. Před nádražím se kromě autobusové stanice nachází i garáž na kola.
Cestovatelský tip: Polovina míst v první třídě, tichém oddílu a ve druhé třídě jsou vyhrazena pro místenky, které ale nejsou povinné.
Zdroj informací: Redakce