EU version

Cestopis: Na legendárním Öresundském mostě uhýbají vlaky autům

Cestopis: Na legendárním Öresundském mostě uhýbají vlaky autům
foto: Redakce RAILTARGET/Cestopis: Na legendárním Öresundském mostě uhýbají vlaky autům
25 / 10 / 2023

RAILTARGET přináší dvanáctý díl cestopisu po severské železnici. Ve čtvrtek jsme se vydali do poslední země, kterou jsme plánovali navštívit – do Dánska. Mezi Kodaní a Malmö jsme se přesunuli i po legendárním Öresundském mostě.

Náš čas ve Švédsku se naplnil. Dnes naposledy nasedáme do vlaku ve švédské stanici, konkrétně v Malmö. Ve 13.23 h už nasedáme do vlaku a odjíždíme. K přesunu opět využíváme jednotku X31 provozovanou společností Öresundståg. Zajímavé je, že i přesto, že mezi Kodaní a Malmö jezdí vlaky přes den čtyřikrát za hodinu, v noci každou hodinu a ve špičce dokonce šestkrát za hodinu, je vlak beznadějně plný.

Cestou jsme jeli i přes Öresundský most, trať totiž musí překonat moře. Polovinu cesty přes moře jsme jeli tunelem a zbytek po mostě. Kvůli umožnění průjezdu lodím není možné, aby vedl železniční most v celé délce trasy. Naopak auta jedou celou dobu po mostě, protože mohou snáze vystoupat výš. V místech, kde vedou nad vodou železnice i silnice, je most dvoupatrový. Není bez zajímavosti, že pozemní propojení Kodaně s Malmö výrazně přispělo k jeho prosperitě v minulém století.

Redakce RAILTARGET

V 13.51 jsme dorazili na nádraží Kodaň Oerestad. Vlak dále pokračoval na kodaňské hlavní nádraží, kam jsme se po ubytování vyrazili podívat. Na kodaňském hlavním nádraží se nachází mj. i DSB lounge, kam mají přístup cestující s jízdenkou do první třídy na dálkové vlaky DSB. Na nádraží se dále nachází mnoho stravovacích zařízení, potraviny, záchody, skříňky na zavazadla, automaty na jízdenky a z podchodu přístupná stanice metra.  V hale, která je v centru města, se nachází i policejní stanice.

Znovu si dovolím krátké shrnutí, tentokrát o Švédsku. U provozovatele SJ platí mezinárodní síťové jízdenky, nikoli však zaměstnanecké jízdní výhody. Veškeré jízdenky na všechny dopravce se dají koupit pře systém SJ. Zajímavostí je, že od září ruší SJ možnost koupit jízdenky v automatech na nádražích a bude to možné pouze přes mobilní aplikaci nebo přes internet. Další alternativou je koupit si jízdenku ve vybraných cestovních kancelářích či vybraných potravinách, obvykle společnosti Pressbyrån. Pokladny na nádražích jsou ve Švédsku již pouze hudbou minulosti. Obecně bych řekl, že jezdí výrazně více včas než Norové. Naopak pokrytí tratí signálem mi přišlo výrazně slabší než v již zmíněném Norském království.

Cestovatelský tip: Pokud máte adekvátní jízdenku, využijte v Kodani na nádraží pro zkrácení času DSB lounge.

Redakce RAILTARGET

Zdroj: Ondřej Čech

Tagy