foto: Redakce RAILTARGET/Cestopis: Kolejovou lanovkou v druhém největším městě Norska
RAILTARGET přináší pátý díl severského železničního cestopisu. Tentokrát začínáme ve městě Bergen, které je přístavním a zároveň druhým největším městem Norska. I proto je poměrně překvapující, jak malým disponuje nádražím. Z něho jsme pokračovali ve středu 12. 7. odpoledne do jižněji položeného Stavangeru, k čemuž jsme ovšem museli využít autobus. Ze Stavangeru jsme zamířili zpět do Osla, ale cesta se ani tentokrát neobešla bez komplikací.
Jelikož nás Bergen přivítal deštivým počasím, nezmohli jsme se na víc, než si odnést věci do hotelu a vydat se prozkoumat místní nádraží. Navzdory tomu, že populace Bergenu čítá přes 270 tisíc lidí, disponuje toto hlavové nádraží pouhými čtyřmi kolejemi. Tento nedostatek ovšem vysvětluje fakt, že odtud vede de facto pouze trať do Osla. Na nádraží jsme objevili i kavárnu, potraviny, skříňky na zavazadla, či toalety. Za zmínku snad stojí i to, že je vlakové nádraží propojeno s autobusovým nádražím zastřešeným nadchodem, což jsme vzhledem k počasí jednoznačně uvítali. Po této anabázi jsme se již nezmohli na víc než proběhnout přes deštivé centrum města do našeho hotelového pokoje.
Druhý den připadl na prohlídku Bergenu. Součástí tamní městské hromadné dopravy je i jedna kolejová lanovka. Čas v Bergenu utekl opět neobyčejně rychle a my jsme vyrazili směr Stavanger. Jelikož mezi těmito dvěma přístavními městy nevedou koleje, museli jsme k přesunu využít dvoupatrový autobus společnosti NOR-WAY, ze kterého se, i díky dvěma přívozům, které cestou autobus využil, nabízely vskutku úchvatné výhledy. Krátce po deváté hodině večerní jsme vystoupili na autobusovém nádraží ve Stavangeru, ze kterého je to doslova pár kroků na nádraží vlakové. Nádraží Stavanger má stejně jako jeho bergenský protějšek čtyři koleje a je rovněž hlavové. Obecně se dá říci, že se od sebe tato dvě nádraží příliš neliší.
Ve čtvrtek jsme se vydali zpět povinně místenkovým vlakem do Osla. Ještě před tím, než jsme tak učinili, jsme se vydali na fjord. Zážitek nám ale poznamenalo počasí, jelikož se skoro celý den z nebe řinuly proudy vody a místo slibovaných úchvatných výhledů jsme neviděli nic než nekonečný bílý polštář. Navzdory nepřízni počasí jsme si odnesli bezpochyby zajímavý zážitek.
Vlak do Osla, který provozuje společnost Go-Ahead Nordic vlastněná britskou Go-Ahead, jež zajišťuje mj. i londýnské autobusy, měl ze Stavangeru vyrazit v 16.47 h. Jenže to by se v sousední stanici nesmělo porouchat zabezpečovací zařízení. To se naštěstí podařilo relativně rychle opravit, a tak jsme se asi o 35 minut později rozjeli. Naše elektrická jednotka s maximální rychlostí 210 km/h byla vyrobena společností ADtranz. Měla klasické velkoprostorové uspořádání 2+2 v první i druhé třídě. Už jste jistě vytušili zálibu norských společností ve speciální pojmenování prvních tříd. V našem vlaku nesla pro změnu název Ekstra a nabízela pro cestující za normálních okolností zdarma i kávovar, který bohužel v naší jednotce nefungoval, a tak jsme si museli vystačit s termoskami s kávou a čajem, jež pravidelně doplňovala obsluha bistro vozu. Dále jsme si mohli vzít i drobné občerstvení či vodu. Pocitově měla první třída trochu prostornější sedačky než druhá třída, ale žádné další větší rozdíly jsem mezi nimi již nezaznamenal.
Jak jsem se již zmínil, vlak disponoval i bistrem, takže ano, mohli jsme si donést pivo na stálé místo. Stálou nabídku bistra jsme si mohli opět zobrazit pomocí QR kódu. Pokud by vás zajímala, opět doporučuji využít web společnosti //ga.meny.togservice.no. Byť se mi zdála pocitově menší než v předchozích případech, kvalita jídel nikterak nezaostávala. Určitě byste neudělali chybu s pizzou ani s masovými kuličkami, které jsme vyzkoušeli.
Cesta poměrně rychle utíkala a výhledy z vlaku byly opět neuvěřitelně krásné. Svižným tempem jsme se dopravili až do stanice Kongsberg, kde nás čekalo poslední zpestření cesty, jímž bylo přesedání na patrové autobusy. Do Kongsbergu jsme přijeli těsně před půlnocí, přičemž pravidelný příjezd byl plánován na 23.15 h. Pak už to bylo poměrně prosté. Přesunuli jsme se do autobusu a v 1.36 h vystoupili v Oslu. Pak jsme se vydali ihned do hotelu a do postele.
Cestovatelský tip: Z předních sedaček druhého patra autobusu je jednoznačně nejlepší výhled, pokud jsou volné, neváhejte.
Zdroj informací: Redakce